Ron Goossens: low budget stuntman (2017)

Flip van der Kuil, Steffen Haars

Steffen Haars, Flip van der Kuil

26 januari 2017

Maarten Swart, Steffen Haars, Flip van der Kuil

79 minuten

Ron overleeft op spectaculaire wijze ternauwernood een dronkenmansactie. Als barman en beste vriend Peter het filmpje van de amateurstunt online zet, gaat het viral. Een impresario ziet een gat in de markt; hij wil Ron Goossens gaan verhuren als low budget stuntman. Ron is hier verre van gecharmeerd. Totdat hij erachter komt dat zijn vrouw Angela, de liefde van zijn leven, met zo’n beetje het hele dorp is vreemdgegaan. Ron wil haar, ondanks alles, niet kwijt en krijgt van Angela het ogenschijnlijk onmogelijke ultimatum. Als hij Nederlands meest succesvolle actrice (Bo Maerten) in bed weet te krijgen, dan blijft ze bij hem. We volgen deze held van een ‘stuntman’ in zijn alles verwoestende pogingen om Nederlands meest onbereikbare actrice te verleiden.

Tim Haars (Ron Goossens), Maartje van de Wetering (Angela), Bo Maerten (Bo Maerten), Henry van Loon (Peter), Michiel Romeyn (Berrie), Dennie Christian, Nils Verkooijen (Nils Verkooijen), Huub Smit, Waldemar Torenstra (Waldemar Torenstra), Chris Zegers (Winston Post), Steef Cuijpers (Nees), Roy Reymound (Jan), Nick Golterman (portier), Fresku, Dick Maas, Matthijs van Nieuwkerk, Chiel Beelen, Humberto Tan

De opnamen startten in mei 2016.

Acteur Tim Haars (35) kwam flink aan voor zijn rol: 15 kilo. Hij voelde zich niet gelukkig met zichzelf en dat was goed voor zijn rol. Andere rollen speelde hij niet in het afgelopen jaar, wat alles te maken had met zijn veranderde uiterlijk.

Haars deed een aantal van de stunts in de film zelf.

Kijkwijzer: 12 jaar (seks, drugs, angst, grof taalgebruik).

Bart van der Put in 'Het Parool' van woensdag 25 januari 2017: "(...) De provocerende karikatuur van de Nederlandse filmwereld is even bizar als smakeloos, maar dermate absurd dat er flink om gelachen kan worden. De met een knipoog opgestoken middelvinger werkt vooral aanstekelijk door het spel van de acteurs, waarbij de innemend tragikomische Tim Haars uitstekend tegenwicht krijgt van barman Henry van Loon en impressario Michiel Romeyn. Drie jaar geleden bewezen Steffen Haars en Flip van der Kuil met het superieure BRO'S BEFORE HO'S echter dat ze tot meer in staat zijn dan balorig provoceren. Met RON GOOSSENS zetten ze een stap terug (...)"

Bor Beekman in 'de Volkskrant' van donderdag 26 januari 2017: "(...) een lompe en groteske, maar opmerkelijk genoeg niet helemaal onserieuze komedie over de destructieve werking van drank. (...) excelleren in de botte grap. (...) Goed getimed humor ook: zelfs de flauwste grappen landen nog. Anders dan in BRO'S BEFORE HO'S (...) lijken Van der Kuil en Haar hier niet echt begaan met hun personages. Bo Maerten krijgt weinig kleur voor een toch substantiële rol: ze is meer verschijning dan mens. Dat doet iets af aan de zeggingskracht van het scenario, dat zich ook wat herhaalt. Al blijft de reeks setbezoeken waarbij zichzelf (matig) acterende regisseurs als Martin Koolhoven, Eddy Terstall en Dick Maas onze Ron verregaand exploiteren uiterst vermakelijk. Een genot voor de liefhebber - of hater - van de Nederlandse speelfilm."

Ronald Rovers in 'Trouw' van donderdag 26 januari 2017: "(...) Er zitten zeker sterke grappen in, zoals de 'Drink & Drive' die Rons beste vriend Peter bij zijn café wil openen, maar veel grappen worden te lang aangehouden of op een andere manier te veel benadrukt. Dat is niet omdat de film je ongemakkelijk wil laten voelen. De timing klopt gewoon niet. Je kunt niks serieus nemen, maar humor blijft een ernstige zaak."

Eric le Duc in 'de Telegraaf' van donderdag 26 januari 2017: "(...) Ook de ondersteunende soundtrack van Dennie Christian, vol foute poedelrock uit de 80's en 90's, werkt behoorlijk op de lachspieren. Toch vliegt de meligheid in RON GOOSSENS ook een paar keer uit de bocht. Een dramatisch bedoeld verhaallijntje over Rons alcoholische vader slaat dood als het favoriete Schultenbräu-bier van de New Kids. En een grove grap over zedendelinquent Robert M. schuurt vervaarlijk dicht tegen het onbetamelijke aan. Ook dat typeert de Gebroeders Haars & Co.P: altijd op zoek naar de grens, om daar soms meedogenloos overheen te knallen."

Ab Zagt in 'AD' van donderdag 26 januari 2017: "(...) Vergeleken bij de vorige films is hun nieuwe exercitie minder lomp. (...) De beste grappen spelen zich af op de fictieve filmsets, zoals de komedie 12 years a Piet, waarin Ron als stuntpiet verschijnt. Maar over het algemeen is de grapdichtheid toch minder dan bij de vorige films."

Michiel Marsman

Joris Kerbosch

Flip van der Kuil