Dennis Bots

Karen van Holst Pellekaan

19 januari 2017

Harro van Staverden

Phantavision

105 minuten

STORM speelt zich af in de middeleeuwse Lage Landen, waar de 12-jarige Storm (Davy Gomez) getuige is van de arrestatie van zijn vader Klaas (Van Wageningen). Klaas is door de Inquisitie betrapt tijdens het drukken van een belangrijke, maar verboden brief van Maarten Luther. Storm weet te ontkomen met de originele drukletters en wordt zo ongewild het middelpunt van de jacht op de brief. Bedreigd door de Inquisitie en geholpen door Marieke (Juna de Leeuw), een weesmeisje dat in de ondergrondse tunnels woont, moet Storm in een race tegen de klok zijn vader zien te redden van de doodstraf. Wat begint als een spannend avontuur, ontaardt in een gevecht voor ieders vrijheid.

Davy Gomez (Storm), Yorick van Wageningen (drukker Klaas), Angela Schijf (zijn vrouw Cecilia), Maarten Heijmans (dichter Alwin), Peter van den Begin (inquisiteur), Juna de Leeuw (weesmeisje Marieke), Egbert Jan Weeber (monnik Jacob Proost), Laura Verlinden (Claar), Loek Peters (bakker), Nick Golterman (bewaker), Tom Jansen (priester), Juna de Leeuw (Marieke), Luc Feit (Hermann), Tibo Vandenborre (schout), Tom Magnus (bewaker), Germain Wagner (meneer Schmidt), Fred Goessens (Gillis), Golda de Leon (Gerlinde), Sem van Butselaar (Duco), Huug van Tienhoven (verkoper), Rivka de Leon (Fokka), Gabriel Boisante (Luther), Robert-Paul Jansen (bewaker), Kevin Kok (bewaker)

STORM is geproduceerd door hetzelfde team als dat van ACHTSTE-GROEPERS HUILEN NIET (2012), OORLOGSGEHEIMEN (2014) en CODE M (2015). De film werd onder meer gefinancierd door het Nederlands Filmfonds, Netherlands Film Production Incentive, CoBO fonds, BNP Paribas Fortis Film Finance, Abraham Tuschinski Fonds, Luxemburg Filmfonds en Screen Flanders.

Met een budget van ruim 6 miljoen euro is dit de duurste Nederlandse jeugdfilm ooit.

Volledig in de Benelux gefilmd. Het eerste deel van de opnames vond plaats in de Filmland Studios in Luxemburg. Daar werden de Antwerpse ruien nagebouwd. In maart 2016 vonden opnames plaats op diverse locaties in BelgiŽ (grotendeels: Ieper, Leuven, op de Gentse Graslei en op de set in de Katoen Natie) en Nederland.

STORM speelt zich af in de late Middeleeuwen, tijdens de 16e-eeuwse reformatie, toen de vrijheid van meningsuiting in Nederland sterk onder druk stond. Dit leidde, mede dankzij de opkomst van de boekdrukkunst, tot grote veranderingen en een gevaarlijke strijd om de macht. Mensen waren voor het eerst in staat om hun ideeŽn massaal te verspreiden, vergelijkbaar aan de opkomst van social media nu.

In 2017 worden wereldwijd tal van evenementen georganiseerd ter gelegenheid van 500 jaar Reformatie, gecoŲrdineerd door Refo500, mede-initiatiefnemer van de film STORM. Afgeleid van de film brengt samenwerkingspartner Young Crowds lesmateriaal uit voor basis- en voortgezet onderwijs in Benelux en Duitsland en bewerkt scenarist Karen van Holst Pellekaan het filmscenario tot een jeugdroman.

NRC.nl op 18 januari 2016: "Er zijn parallellen te trekken tussen jeugdfilm Storm: Letters van vuur en nu. Maar zou de doelgroep die zelf ook zien? De film is gesitueerd net na de uitvinding van de boekdrukkunst, en draait om een pamflet van Luther dat naar het katholieke Antwerpen wordt gesmokkeld. Het nadeel is dat vůůrdat drukkerszoon Storm kan doen waar de film zijn charme aan ontleent, namelijk met het weesmeisje Marieke proberen dat pamflet uit handen van de inquisitie houden, het alleen volwassenen zijn die de gebeurtenissen in beweging zetten. Alleen buiten hun zicht zijn de kinderen autonoom."

Kevin Toma in 'de Volkskrant' van 19 januari 2017: "(...) Niettemin versmelt de historische context soms gevat met het verhaal. Leuk bedacht, hoe een Mariabeeld bijna de Inquisiteur (Peter Van den Begin) verplettert, als vooruitwijzing naar de pas jaren later in Antwerpen losbarstende Beeldenstorm. De opstand tegen de Inquisitie blijft dan weer wat houterig. Gek ook dat Storms moeder (Angela Schijf) niet aanwezig is bij de terechtstelling van haar man. Het acteerwerk wisselt. Debutanten Gomez en De Leeuw leveren enthousiast spel, maar kunnen weinig met diepere emoties. Yorick van Wageningen, die zegt na Storm te zullen stoppen met acteren, vertolkt Storms vader robuust, maar ook een tikje mat, alsof hij er niet helemaal bij is. De (digitale) hercreatie van 16de-eeuws Antwerpen blijkt dan het grootste pluspunt van Storm - Letters van vuur: een stad schemerend tussen geestelijke duisternis en verlichting, en als zodanig een levendig, fantasievol decor."

Joost Broeren-Huitenga in 'Het Parool' van woensdag 18 januari 2017: "(...) Met een budget van ruim 6 miljoen euro is dit de duurste Nederlandse jeugdfilm ooit, en die investering is gelukkig volledig op het scherm terechtgekomen. Waar producties die in de middeleeuwen spelen tegenwoordig veelal uitwijken naar Oost-Europa, werd STORM volledig in de Benelux gefilmd. Het geeft de film (dwars door de al te keurige ABN-accenten van zijn jonge hoofdrolspelers heen) een verrassend grote authenticiteit."

Eric le Duc in 'de Telegraaf' van donderdag 19 januari 2017: "(...) In een decor dat niet zou misstaan in de hitserie Game Of Thrones ontspint zich een meeslepende jeugdfilm over vrijheid van meningsuiting, vriendschap en verraad. Door het duiden van voor kinderen wellicht wat complexe materie als de Reformatie, komen sommige scŤnes uitleggerig en stroperig over. toch is Bots er wederom in geslaagd een spannende, educatieve en actuele film te maken waarin hij de jeugd ťn ons een belangrijk lesje leert: je kunt ze omarmen of niet, maar stel je op z'n minst open voor ideeŽn van anderen. En respecteer deze."

Andrť Dziezuk, Fons Merkies

Rolf Dekens

Peter Alderliesten, BjŲrn Mentink