Brimstone (2017)

Martin Koolhoven

Martin van Koolhoven

12 januari 2017

Els Vandevorst, Uwe Schott

149 minuten

Brimstone is een duister verhaal dat zich afspeelt aan het einde van de 19e eeuw. Een gewelddadige en epische thriller over Liz, een jonge vrouw wiens leven en dat van haar gezin op het spel komt te staan als een huiveringwekkende dominee in haar leven verschijnt.

Dakota Fanning (Liz), Carice van Houten (Anna), Kit Harington (Samuel), Guy Pearce (The Reverend), Paul Anderson (Frank), Carla Juri (Elizabeth Brundy), Emilia Jones (Joanna), Jack Roth (Wolf), William Houston (Eli), Ivy George (Sam), Bill Tangradi (Nathan), Vera Vitali (Sally), Adrian Sparks (Eli's father), Tygo Gernandt (crawling outlaw), Justin Salinger, Frederick Schmidt, Jack Hollington, Martha Mackintosh, Dan van Husen, Sam Louwyck, Dorian Lough, Charlotte Croft, Joseph Kennedy, Peter Blankenstein, Joe David walters, Alexandra Guelff, Hon Ping Tang, Bob Stoop, Andrew Harwood Mills, Sid van Oerle, Fergus O'Donnell, Ad van Kempen, Frieda Pittoors, Henry Buchmann, Natascha Szabo, Isabella Depeweg, Baely Saunders, Farren Morgan, Ellie Shenker, Judith Edixhoven, Tim Ahern, Griffin Stevens, Leon van Waas, Irene van Guin, Raimond van Seost, Florentine Seuffert, Amelie Ha, Rebecca Theresa Schedler, Katharina Frucht, Sue Maund, Paula Siu, Lydia Pauley, Alexandra Wirth, Danila Linzke, Talizia Hoysang, Stephanie Andrzejewski, Elizabeth Müller, Ninh Kerger, Ian Xu, Hans-Joachim van Wanrooij, Juli Plitschke ; Naomi Battrick (narrator)

In 2014 slaagde producent Els Vandevorst erin om een sterke cast samen te stellen met Robert Pattison, Mia Wasikowska en Guy Pearce. Er zijn 37 financiers bij de film betrokken. Het budget wordt opgeschroefd van 9 miljoen naar 12 miljoen euro. Koolhoven krijgt een paniekaanval en denkt dat hij een hartaanval heeft. Enkele dagen voor de opnames beginnen haken Mia Wasikowska en Robert Pattison af. Dakota Fanning en Kit Harrington doen mee.

Tussen Guy Pearce en Carice van Houten bloeit een romance op tijdens de opnamen.

Première op het filmfestival van Venetië 2016.

Het Nederlands Film Festival wilde Brimstone vertonen, maar dat zag Martin Koolhoven niet zitten. Zijn film DE GROT was in 2001 de openingsfilm en daarover zei Martin Koolhoven in 'AD' van 21 september 2016: "Het begint al met het publiek dat komt kijken. Dat is meestal niet echt in jouw publiek geïnteresseerd. Het zijn vaak sponsors en andere genodigden die alleen voor de opening komen. Die toespraken duren meestal een uur. Als eindelijk je film begint, wil iedereen naar de plee."

Het geld voor de film komt uit Nederland, Duitsland, Zweden, België, Frankrijk, Hongarije, Engeland en Oostenrijk. Alle verantwoordelijke posities werden bekleed door Nederlanders: regisseur, scenarist, cameraman, editor, art director, producent, componist en kostuumontwerper.

Peter de Bruijn op NRC.nl van 3 september 2016: "(...) Brimstone (‘Zwavel’) (...) Koolhoven wist voor zijn film niet alleen acteurs te strikken met veel internationale ervaring; dat geldt ook voor cameraman Rogier Stoffers, die meeslepende beelden maakte, en voor filmcomponist Tom Holkenborg, die een heel klassieke, zwaarmoedige score afleverde waarin de strijkers overheersen. Guy Pearce (Memento, L.A. Confidential) speelt een memorabele, sinistere dominee, die meer dan een hint wegheeft van de duivelse dominee van Robert Mitchum in de klassieker The Night of the Hunter (1955). Evenals Mitchum in die film staat Pearce zowel mannen, vrouwen als kinderen naar het leven. Filmfanaticus Martin Koolhoven zal de film van Charles Laughton ongetwijfeld meer dan eens hebben gezien. (...) De Australiër Pearce leerde zelfs Engels spreken met een Nederlands accent. (...) ndanks de epische lengte van de film komt niet elk moment in de vertelling volledig tot zijn recht. Koolhoven zwicht soms te snel voor het meest spectaculaire, karikaturale beeld. Ook de feministische boodschap hamert Brimstone er met te veel herhalingen in. In een overbodige duelscène komt Peter Blankenstein uit naam van zijn vermoorde dochter verhaal halen bij een bordeelhouder, alsof de kijker dan nog niet begrepen heeft dat de film iets kwijt wil over religie, geweld en vrouwenonderdrukking. De Nederlander blijft toch een dominee. Dat is weliswaar het onderwerp van Brimstone, maar soms ook een beetje de makke. (...)"

M.W. in 'de Telegraaf' van donderdag 12 januari 2017: "(...) Bijzonder is dat Koolhoven in zijn western kiest voor een vrouwelijk perspectief. (...) uitstekend acterende Dakota Fanning. (...) De regisseur trekt met 2,5 uur voelbaar veel tijd uit voor zijn verhaal. Dat had zeker korter gekund, al schept hij zo ook ruimte voor een aantal scènes die weliswaar niet cruciaal zijn, maar toch onvergetelijk. Mede dankzij digitaal knip-en-plakwerk is aan deze episch ogende western-thriller geen moment af te zien dat hij uitsluitend op Europese locaties is gedrraaid. (...)"

Ronald Rovers in 'Trouw' van donderdag 12 januari 2017: "(...) deze tijdloze wreedheid tegen vrouwen [is] overtuigend. Ook al grenzen sommige scènes aan het lachwekkende. (...) Dakota Fanning is fantastisch (...) Het maakt Brimstone rauw en realistisch en dat is precies wat dit verhaal nodig heeft. Ook al doet een scène waarin iemand aan zijn eigen ingewanden wordt opgehangen en ook nog even 'End the pain' zegt, enigszins afbreuk aan dat realisme. Maar dat gebeurt gelukkig maar één keer."

Berend Jan Bockting in 'de Volkskrant' van donderdag 12 januari 2017: "Martin Koolhoven begint zijn western, het filmgenre waarin het verhaal zich steevast ontvouwt tegen een decor van uitgestrekte vlakten, met een onderwaterbeeld. Kogels banen zich een weg de diepte in. Wie hier het doelwit is, wat diegene onder water heeft te zoeken en waarom er wordt geschoten, verklaart hij pas in de laatste scène van zijn film. Meer opvallende beelden in Brimstone ('zwavel') worden pas na verloop van tijd in hun context geplaatst. (...) De omgekeerde vertelvorm heeft vooral effect op hoe de kijker het geweld in de film beleeft. Dat wordt à la Irréversible, de achterstevoren vertelde Franse wraakfilm van Gaspar Noé, in eerste instantie van zijn context ontdaan. Denk aan een scène waarin een man aan zijn darmen wordt opgehangen, terwijl op dat moment nog onduidelijk is waarom. Het roept de vraag op in hoeverre geweld überhaupt valt te rechtvaardigen, maar het maakt de film ook cerebraal. Koolhoven dwingt je tot nadenken over wraak, religie, afkomst en vrijheid. Maar ook over westernclichés en de vastgeroeste rolverdeling in het genre: dominante mannen en ondergeschikte vrouwen (Carice van Houten speelt er ook een, in een onvergetelijke bijrol). Hij rekent knap af met het imago van de western als stoeremannenfilm: de man is in deze film een psychisch gemankeerd en seksueel gefrustreerd wezen, die de vrouw slechts aankan door haar tong af te snijden, haar te muilkorven of te geselen. Maar de film laat het hart onberoerd. Of het moet de vertolking van Fanning zijn, die in het eerste hoofdstuk ogenschijnlijk moeiteloos haar getroebleerde verleden via enkel gezichtsuitdrukkingen tevoorschijn tovert. Tegenspeler Pearce speelt vetter, in de trant van Robert Mitchums moordzuchtige dominee in klassieker The Night of the Hunter, een film die Koolhoven noemde als inspiratiebron. Het wordt hier al gauw een soort B-film-chic: meer filmschurk dan waarachtige engerd. Ver verwijderd van de ambiguïteit die de tegenwoordige verbeelding van het kwaad in film en tv-drama kenmerkt, maar er wordt gespeeld met zichtbaar plezier en veel gevoel voor theater. Brimstone is een kundig en precies vertelde horrorwestern, gemaakt met vaste auteurshand, vol grote gebaren in structuur en spel, waarmee Koolhoven geregeld de contouren van zijn film benadrukt. Dat zit de serieuze thematiek soms in de weg. De omgekeerde vertelling houdt je bovendien op afstand. Maar, en dat is misschien wel belangrijker, die weerbarstigheid geeft de film ook een nadrukkelijk eigen smoel."

Tom Holkenborg

Rogier Stoffers

Job ter Burg