Onze jongens (2016)

Johan Nijenhuis

Anne-Louise Verboon

29 december 2016

Ingmar Menning, Marieke Oudejans

112 minuten

Jorrit komt na jaren afwezigheid weer terug in Nederland. Zijn ex-vrouw wil hem niet meer zien en zijn 8-jarige zoontje is vooral teleurgesteld in zijn vader. Bij het bouwbedrijf van zijn vriend Bas gaan de zaken ook slecht. Tot de mannen een gat in de markt vinden. Niet zozeer het klusvermogen, maar het gespierde lichaam van Jorrit is een hit bij de vrouwelijke klanten. Samen met zijn andere collega’s gooit hij het roer om. Ze stoppen met klussen en beginnen met strippen. De opdrachten zijn niet aan te slepen en bouwbedrijf ‘Onze Jongens’ lijkt gered. Tot de privé-omgeving van de heren lucht krijgt van deze bijzondere carrièremove…

Jim Bakkum (Jorrit), Martijn Fischer (Bas), Tarikh Janssen (Chuck), Darren Killeen (Sid), Sanne Vogel, Barbara Sloessen (Katja), Nailya Shakirova (Linda), Don Alphonso (Tinderdate), Aiko Beemsterboer (Lies), Ilse Warringa (Monique), Matheu Hinzen (Gijs), Eldrick Gijsbertha (Chico), Rachel Dawsen (meisje op podium), Tamra Markus (buurvrouw)

De plot is Volgens regisseur Johan Nijenhuis de Nederlandse kruising tussen de films The Full Monty (1997) en Magic Mike (2012).

Hoofdrolspeler Jim Bakkum werd bekend door zijn deelname aan het eerste seizoen van Idols (tweede plaats na Jamai Loman). Daarna is hij zich gaan toeleggen op musicals en films.

Mike Peek in 'Het Parool' van woensdag 28 december 2016: "(...) Johan Nijenhuis doet geen enkele moeite om zijn inspiratiebron te verhullen. Dit is de Nederlandse versie van Magic Mike, niets meer, niets minder. (...) ONZE JONGENS is geen onaardige film. Bakkum en zijn vrienden bewegen iets minder soepel dan hun Amerikaanse voorbeelden, maar de wasbordjes zijn minstens zo strak en Nijenhuis relativeert het uiterlijk vertoon met veel knipogen. (...) zijn [Martijn Fischer] overgave en onverwachte kennis zorgen toch voor een glimlach of twee (...) Ook de lapdance die Bakkum geeft aan een dementerende vrouw is leuker dan je op basis van die beschrijving zou verwachten. Als acteur valt Bakkum wel door de mand wanneer hij tegen het slot een ommezwaai in zijn personage moet bewerkstelligen. Zwoel kijken terwijl hij ijs uit de navel van zijn vriendinnetje slurpt, gaat hem echter prima af."

Tisha Eetgerink in 'de Telegraaf' van donderdag 29 december 2016: "(...) Johan Nijenhuis laat zijn strippende sterspeler eerst even zijn borsthaar harsen - blijkbaar smeriger dan een opmerking over nat pleisterwerk - en laat hem dan menig glijshowtje opvoeren. (...) Niks mis met platte humor, niks mis met strippers en niks mis met Bakkums body. Waar het fout gaat is met de grove onderschatting van het publiek. Dat hoeft niet alles uitgespeld te krijgen. Ook vrouwen die in de film genieten van een stripact, worden letterlijk dom genoemd. Beledigingen die je niet wegtovert met een glitterstring."

Maricke Nieuwdorp in 'AD' van donderdag 29 december 2016: "(...) De acteur heeft een goede kop én aantrekkelijk gespierd lijf. (...) De nieuwste Nijenhuis is geen THE FULL MONTY, toch doen deze sexy, uit de klei getrokken heren het niet verkeerd."

Berend Jan Bockting in 'de Volkskrant' van donderdag 29 december 2016: "(...) Matheu Hinzen, een talent (...) Onze jongens laat zich kijken als een brutale, expliciete en letterlijke nabootsing van bewezen succesvolle reclames, videoclips en filmscènes. De botte, Hollandse openheid waarmee dat gebeurt maakt hem op zijn eigen manier sympathiek. Toch valt die methode niet te verwarren met kwaliteit. Bakkum heeft natuurlijk charisma en een goeie kop, maar kan zich als acteur niet meten met Channing Tatum, hoofdrolspeler van Magic Mike. Het gebrek aan eigen ideeën, aan overtuigend spel ook, is op den duur voelbaar. Een uitstekend acteur als Martijn Fischer wordt te weinig of verkeerd gebruikt. En het potentieel pijnlijke en ontroerende subplot over Jorrits ongewenste vaderschap verliest het tegen het water dat in slowmotion over afgetrainde sixpacks sijpelt. Onze jongens werkt als snelle fix, maar smaakt als namaak."

Houdijn Beekhuis, Matt Western

Matthijs Kieboom, Martijn Schimmer

Maarten van Keller