Kappen! (2016)

Tessa Schram

Mirjam Oomkes, Maria Peters

15 december 2016

Maria Peters, Dave Schram

99 minuten

Sander (Tonko Bossen) heeft het de laatste tijd niet zo makkelijk. Hij is verliefd op Indra (Bente Fokkens), maar dat lijkt niet wederzijds. Wat Sander niet weet, is dat Indra denkt dat hij al een vriendin heeft. Daarnaast spreken Sanders beste vrienden Chris (Joes Brauers) en Maarten (Timo Wils), steeds vaker af met de brutale Emiel (Tobias Kersloot). Sander probeert Emiel aardig te vinden om de vriendengroep in stand te houden, maar dit wordt steeds moeilijker. Wanneer Sander betrokken raakt bij zinloos geweld, moet hij alles op alles zetten om de waarheid boven tafel te krijgen. Ook als dit ten koste dreigt te gaan van zijn vriendschap met Indra.

Tonko Bossen (Sander), Bente Fokkens (Indra), Joes Brauers (Chris), Timo Wils (Maarten), Tobias Kersloot (Emiel), Ronald Top (rechercheur), Jonathan Huisman (rechercheur), Karien Noordhoff (moeder Indra), Micha Hulshof (vader Chris), Stephanie van Eer (Heike), Jasha Rudge (René), Jessica de Groen (Jetta)

Joes Brauers begon in de musicalwereld nadat hij het programma Wie wordt Kruimeltje? won. Sinds 2011 is hij ook te zien in films; waaronder OORLOGSGEHEIMEN.

Bente Fokkens heeft haar casting te danken aan haar rol in SCHONE HANDEN. Toen filmproducent Dave Schram het 15-jarige talent zag in het misdaaddrama als dochter van Thekla Reuten en Jeroen van Koningsbrugge, stuurde hij scenariste Maria Peters en regisseur Tessa Schram naar de film. Zij waren net zo enthousiast en wisten nog dezelfde week Bente te strikken voor de belangrijke rol van Indra.

Kijkwijzer: 9 jaar (grof taalgebruik, angst).

Dit is de achtste boekverfilming van een werk van Carry Slee. Het is de tweede keer dat Tessa Schram de regie op haar neemt. De overige films werden geregisseerd door haar vader Dave Schram of haar moeder Maria Peters.

Jos van der Burg in 'Het Parool' van 14 december 2016: "(...) Met KAPPEN! bewijst ze weer dat ze de formule uitstekend beheerst. (...) (...) Kappen! is vintage Carry Slee: er is een probleem dat voor veel narigheid zorgt, maar dat wordt opgelost als de hoofdpersoon beseft dat eerlijk het langst duurt. (...) de film laat ook zien dat ontsporend gedrag niet uit de lucht komt vallen (...) De Sleeformule kan na alle verfilmingen onmogelijk nog verrassen, maar KAPPEN! heeft veel vaart en er wordt uitstekend in geacteerd. Prima film voor scholen, met discussie na natuurlijk."

Peter de Bruijn in 'NRC Handelsblad' van woensdag 14 december 2016: (...) spannende en tamelijk serieuze verfilming (...) Veel van de jonge acteurs in KAPPEN! hebben ondertussen al veel ervaring met televisie of film op kunnen doen en er wordt over de hele linie sterk en geloofwaardig geacteerd. Er zijn spannende achtervolgingen en andere avonturen en aan het einde zijn alle morele dilemma's weer netjes opgelost. Maar de kracht van KAPPEN! is dat de pubers zichzelf in de film serieus mogen nemen, zonder zich wereldwijzer voor te doen dan ze zijn."

Berend Jan Bockting in 'de Volkskrant' van donderdag 15 december 2016:"(...) Het spel is niet altijd op niveau, maar de spanning - de verstopscène achter een tuinhekje is niets minder dan Young Hitchcock - vergoedt ditmaal veel."

Fabian Melchers in 'de Telegraaf' van donderdag 15 december 2016: "(...) Kijkers worden geconfronteerd met ontspoorde jongeren, kapotte gezinnen en zinloos geweld. Zonde alleen dat die drie in deze film onlosmakelijk met elkaar lijken te zijn verbonden. De echte wereld is minder zwart-wit."

Belinda van de Graaf in 'Trouw' van donderdag 15 december 2016: "(...) Sander, bedachtzaam gespeeld door Tonko Bossen (...) Maar waarom heeft uitgerekend vmbo-leerling Chris pukkeltjes en gescheiden ouders en is hij degene die het slechte pas op dreigt te gaan? (...) De film is opvallend rolbevestigend. Jongens voetballen, meisjes shoppen. Tot in de finale wordt dat rolpatroon doorgevoerd, als het tienerdrama opeens overgaat in een actiefilm, en het prinsesje door haar prins moet worden gered. Schram mag dan met scooters en selfies een update hebben gemaakt van de bestseller van Carry Slee, het verhaal is in de kern behoorlijk ouderwets."

Quinten Schram

Thijmen Doornik

Joost van de Wetering