Mees Kees langs de lijn (2016)

AniŽlle Webster

Tijs van Marle

7 december 2016

Paul Voorthuysen

77 minuten

Als Mees Kees tijdens de schoolvoetbalcompetitie opeens voor zijn moeder moet zorgen, vervangt Dreus hem als coach. Team 6B ontspoort hopeloos en Tobias moet iets bedenken om Mees Kees weer terug te krijgen. Het is maar goed dat de klas zo bruist van het talent. Ze helpen Mees Kees met zijn moeder en tijdens de voetbalfinale staat hij weer langs de lijn.

Leendert de Ridder (Mees Kees), Ole Kroes (Sep), Maarten Heijmans (meneer Frits), Tibor LukŠcs (vader Sep), Roosmarijn van der Hoek (Jacky), Mike Weerts (vader langs de lijn), Sanne Wallis de Vries (Dreus), Bob Fosko (kenneleigenaar), Marie-Louise Stheins (dokter Janneke), Elisa Beuger (moeder Tobias), Jelle Stout (Tobias), Raymonde de Kuyper (moeder Mees Kees), Jochen Otten (meester Hank), Maurits van Brakel (Fred), Pepijn Schoneveld (wegenwacht), Keara Patti (Hasna), Lisa Laprť (Manon), Tijn Ras (Koen), Kayen Thodť (Winston), Thijs van de Veen (Tom), Jack Meershoek (Sammy), Samuel Liasam (Wahed), Diewertje Dir (Marie Louise), Serenity Otte (Lisa), Laysa el Madkouri (Rachida)

De cast is op Sanne Wallis de Vries (Dreus) na anders dan in de voorgaande Mees Kees-films. Leendert de Ridder (26) neemt de titelrol over van Willem Voogd. De Ridder: "Dit personage kan, ongeacht wie hem speelt, blijven voortbestaan. Net als bijvoorbeeld James Bond." (Het Parool, dinsdag 6 december 2016)

Kijkwijzer: Alle Leeftijden.

Herien Wensink op NRC.nl op 6 december 2016: "Is bij de vierde film over Mees Kees de formule uitgeput? Geïnspireerd op de boeken van Mirjam Oldenhave leverde regisseur Barbara Bredero drie sfeervolle films af over de jeugdige leraar die zelf nog een kind is. Met de innemende Willem Voogd als Kees. Bij de vierde is veel anders. Debutant AniŽlle Webster trad aan als regisseur en er is een nieuwe Kees. Opvolger Leendert de Ridder doet zijn best, maar heeft een nogal flegmatieke uitstraling. Dat wreekt zich, omdat de film juist draait om Kees’ hulpeloosheid. Als zijn moeder in het ziekenhuis belandt moet hij zelf het huishouden runnen. Met chaos tot gevolg. Die inertie is ergerniswekkend, ook omdat die erg letterlijk wordt uitgespeeld. Dat geldt overigens voor de hele film. Natuurlijk komt de klas Kees te hulp, terwijl ze en passant leren dat spelen belangrijker is dan winnen. Het is allemaal wel erg goeiig en zoet."

Job Gosschalk, Martha Mojet

Herman Witkam

Philip Hering