Layla M. (2016)

Mijke de Jong

Mijke de Jong, Jan Eilander

17 november 2016

Frans van Gestel, Laurette Schillings, Arnold Heslenfeld

97 minuten

De achttienjarige Layla is een jonge vrouw van Marokkaanse afkomst. Ze doet eindexamen vwo en is een fanatiek voetbalster. Met haar ouders, oma en broer woont ze in Amsterdam-West. Layla is niet op haar mondje gevallen en durft voor haar mening uit te komen. Ze stoort zich aan het negatieve beeld dat er is over Marokkanen en het islamitische geloof. Thuis heeft ze discussies hierover en Layla zet zich steeds meer af tegen de liberale opvattingen van haar ouders. Tegen hun wil en tot schrik en ergernis van haar beste vriendin en broer, sluit ze zich aan bij een groep jonge moslims die strijden voor acceptatie en het uitoefenen van hun geloof. Binnen de groep maakt ze kennis met Abdel, die haar begrijpt en haar verhalen over de ruzies thuis aanhoort. Layla wordt verliefd en het kost Abdel geen moeite haar over te halen hem te volgen. In het geheim trouwen ze en Layla reist met hem naar het Midden-Oosten. Al snel blijkt dat Abdel steeds meer zijn eigen weg volgt. Een buurvrouw is haar enige contact met de buitenwereld. Langzaamaan en tot haar afgrijzen, realiseert Layla zich wat de echte reden is van hun reis.

Nora el Koussour (Layla), Ilias Addab (Abdel), Hassan Akkouch (Zine), Yasemin Cetinkaya (Oum Osama), Husam Chadat (sheikh Abdullah Al Sabin), Karl Ferlin (gastheer vluchthuis Antwerpen)

Mijke de Jong: "Al heel lang wil ik een film maken over een meisje dat radicaliseert en zich daarbij -deels- buiten de maatschappij plaatst. Ik herken in Layla veel patronen uit mijn eigen jeugd: de passie en betrokkenheid bij sociale misstanden, het zwart-wit ongenuanceerde denken en de aantrekkingskracht van wij tegen de rest van de wereld."

Voor de details leunde Mijke de Jong ook vaak op de kennis van de hoofdrolspelers Nora El Koussour en Ilias Addab. Bijvoorbeeld dat bij Marokkanen vooral naar Braziliaanse soaps wordt gekeken die in slecht Marokkaans worden nagesynchroniseerd.

Nora El Koussour (22) is afgestudeerd aan de Rotterdamse theaterschool en studeert aan de toneelschool in Maastricht.

Nederlands en Arabisch gesproken.

Kijkwijzer: 12 jaar (discriminatie, grof taalgebruik, geweld).

Jos van der Burg in 'Het Parool' van woensdag 16 november 2016: "(...) knap debuut van Nora El Koussour (...) overtuigende Ilias Addab (...) In het werk van De Jong draait het altijd om vitale en eigenzinnige tienermeiden, die vol vechtlust en emoties niet per se de juiste beslissingen nemen. Het punkverleden van de regisseur is terug te vinden in deze personages. Layla M. komt ver in het realistisch verbeelden van radicalisering, maar overtuigt niet helemaal. Radicale jongeren zijn van alle tijden, maar tussen kraken en naar SyriŰ gaan, ligt nogal een kloof. Die laat zich niet overbruggen via tienerrebellie. We kunnen een eind meegaan met Layla, maar uiteindelijk verliezen we haar."

Maricke Nieuwdorp in 'AD' van donderdag 17 november 2016: "(...) Een belangrijk - en actueel - achtergrondverhaal dat op menselijke wijze diepgang en inzicht biedt."

Belinda van de Graaf in 'Trouw' van donderdag 17 november 2016: "(...) Het valt te prijzen dat regisseuse Mijke de Jong zich samen met echtgenoot en scenarist Jan Eilander buigt over een ingewikkeld onderwerp als radicaliserende jongeren die naar het Midden-Oosten afreizen. (...) het educatieve lijntje dat de film uitwerpt (...) er al te dik bovenop ligt. (...)"

Berend Jan Bockting in 'de Volkskrant' van donderdag 17 november 2016: "(...) Ook binnen haar oeuvre vol jonge, gebutste vrouwen en sociale thematiek (pesterijen in Bluebird, prostitutie en verwaarlozing in Het zusje van Katia, ouderloosheid en tienerzwangerschap in Joy) was een film nooit zo inzichtelijk, uitgesproken en bovenal actueel. De dialoog voelt vaker een beetje stroef, en Layla gedraagt zich ietwat opzichtig na´ef naarmate ze in de laatste akte dichterbij het vuur belandt, maar aan de zeggingskracht van de film doet het nauwelijks iets af. Layla M. doet precies wat je hoopt van een film die in de titel verwijst naar een afgekorte naam in een angstaanjagende krantenkop: het zoekt en vindt het complexe mensenleven dat daarachter ligt."

Danny Elsen

Dorith Vinken

Jorien Sont