Fataal (2016)

Jesse Bleekemolen

Jesse Bleekemolen, Dick van den Heuvel

3 november 2016

Jesse Bleekemolen

96 minuten

Milan en Sophie zijn twee twintigers die willen trouwen en kinderen krijgen. Bovendien heeft Milan ambitieuze plannen voor het openen van een danceclub: Jaguars. Sophie, haar ouders en zijn beste vriend Ferhane steunen hem daarin. Na veel hard werken lijkt Jaguars een succes te worden. Maar op een avond vallen drie jongens personeel en bezoekers lastig. De herrieschoppers worden uit de danceclub gezet. Ze zijn boos en zinnen op wraak. Vroeg in de ochtend wachten ze Milan op en slaan hem volledig in elkaar. Hij komt in het ziekenhuis bij en krijgt te horen dat hij nooit meer zal kunnen lopen. Zijn wereld stort in en niet alleen die van hem. Langzaam dringt bij Milan het besef door dat ook de mensen die dicht bij hem staan een nachtmerrie doormaken.

Jeffrey Hamilton (Milan van Zalinghe), Priscilla Knetemann (Sophie Halder), Mamoun Elyounoussi (Farhane Mohammed), Harry Piekema (heer Van Zalinghe), Ronald Top (Maarten Halder), Stijn Fransen (Lies de Vries), Ruben Lürsen, Sytske van der Ster (klant winkel), Edo Brunner (uitsmijter), Lennert Timmermans (Wagenmaker), Joel de Tombe (Kortooms), Hubert Fermin (notaris), Juul Vrijdag (officier van Justitie), Oscar Zeegers (Bas Cevik), Ali Fardi (Ylia Tumär), Marc Siersema (Daniel Mees), Iris Slee (Lotte Halder), Gijs Speck (kleine Milan), Peter Oude Wesselink (therapeut), Sander de Heer (behandelend arts), Marieke Westenenk (verpleegster), Rian Gerritsen (receptionist ziekenhuis), Mary-Lou van Steenis (rechter), Ernst ter Linden (advocaat), Devon Donovan (bierbrouwer Eric), Larissa Weilenmann, Lucien Rentmeester, Manon Franken, Tom Aarts, Marcel Albers, Cent de Bruijn, Kees van Tiel, Stefan Brijs, Stephanie Groenteman, Rebecca Bleijenberg, Celina Reus, Joke Blijenberg, Lotte Belonje, Marielle Lucas, Denise van de Berg, Menno Drost, Nigel Lakefield, Colin Wijnholds, Sylvana IJsselmuiden, Mirja Poelstra, Sven de Beer, Ibert Wolters, Chris van der Wal, Richard Kusters, Romano Böllermann, Melanie Willems, Eking Salassa, Jacqueline Trip, Jos Barlag, Rebecca Bakker, Rob van der Zee, Shirley de Ruiter-Breed, Mario Bogers, Willem Buser, Nicole Dooper, Jordy Buijs, Angellisa Wong a Soy, Anna Rottier, Ellenor Spreeuw, Caroline Wulp, Martin Clinge, Martin Melissant, Laura van den Boogert, Amin Ait Bihi, Peter Berkhof, Hans Doodkorte

Jesse Bleekemolen werd op 28 oktober 1997 geboren in Amstelveen. In 2013 haalde hij zijn VMBO-diploma en daarna rondde hij de MBO opleiding AV Allround af (allrounder in de audiovisuele sector). Al in groep 8 had hij snuffelstage gelopen bij Eyeworks.

Gefinancierd met crowdfunding.

FATAAL brengt vooral de nasleep in beeld, waarin de gebroken Milan met zijn verloofde Sophie een nieuwe koers aan zijn leven moet geven.

Bleekemolens betrokkenheid bij het onderwerp begon IN 2013, toen hij voor Stichting Moed een korte voorlichtingsfilm maakte. "Dat was een filmpje van zeven minuten, waarvan bij wijze van spreken vijf minuten aftiteling was. De stichting was enthousiast, maar ik vond het te weinig. We moesten het groter maken om echt een verhaal te kunnen vertellen; in vijf minuten kun je geen boodschap overbrengen. Dus ben ik aan een bioscoopfilm begonnen, met een theatershow voor scholen eraan gekoppeld. Alles erop en eraan. Het is snel gegaan."

De Stichting Moed heeft lesmodules voor scholen ontwikkeld bij FATAAL, maar het idee voor de film kwam van Jesse Bleekemolen. Zelf heeft hij geen zinloos geweld aan den lijve of in zijn omgeving meegemaakt. Gebaseerd op meerdere waar gebeurde verhalen over slachtoffers van zinloos geweld.

Kijkwijzer: 12 jaar (angst, grof taalgebruik, geweld).

Maricke Nieuwdorp in 'AD' van donderdag 3 november 2016: "(...) Dat Bleekemolen eerder aan een voorlichtingsfilm over hetzelfde onderwerp werkte, is te zien. Een aantal scènes doet soapachtig en eendimensionaal aan en Bleekemolen weet (nog) niet het beste uit sommige acteurs te halen. In enkele sterkere momenten schemert echter genoeg groeipotentie door; deze piepjonge filmmaker komt er wel."

Eric Le Duc in 'de Telegraaf' van donderdag 3 november 2016: "(...) beproefd drama dat wegkijkt als een spotje van Slachtofferhulp. (...) Dat FATAAL toch aangrijpt, is te danken aan de bevlogenheid en het engagement van Bleekemolen. Met minimale middelen kreeg de piepjonge regisseur (19!) zijn project van de grond en de werkelijk uitstekende cast (let op talent Hamilton!) werkte belangeloos mee. Zo resulteerde FATAAL in een film die zeker gezien moet worden, al was het maar vanwege de boodschap: STOP. ZINLOOS. GEWELD."

Coen van Zwol in 'NRC Handelsblad' van woensdag 2 november 2016: "(...) Iedereen in FATAAL is bijna opdringerig doorsnee, zeker Sophies vader (...) Het zou flauw zijn FATAAL zijn onvolkomenheden in te wrijven: als proeve van jeugdige ondernemingslust verdient de film alle waardering. Ga zo door, zou je willen zeggen: Bleekemolen heeft met FATAAL een professioneel ogende, oprechte film afgeleverd waarin bij vlagen goed wordt geacteerd. Maar een wonderkind als Xavier Dolan is hij niet: er valt nog veel te leren over enscenering, timing, karakterontwikkeling, dialogen en dosering van emoties. Huiswerk: analyseer SPETTERS en BORN ON THE FOURTH OF JULY."

FS in 'de Volkskrant' van donderdag 3 november 2016: "(...) Hier speelt dus de gunfactor, waardoor je de film veel vergeeft. Die merkwaardige soapiewereld bijvoorbeeld, waarin iemand in een provinciestad een club kan openen die vanaf de eerste avond storm loopt. Het merkwaardige, soms clichématige scenario, de vlakke personages. Maar FATAAL weet knap te treffen waar het om gaat: het geweld en de emoties daarna. Ook dankzij de frisse, jonge cast die meer op dreef raakt naarmate het drama toeneemt."

Laurens Goedhart, Fons Merkies

Sanne Mensinodes

Ot Louw