Prooi (2016)

Dick Maas

Dick Maas

13 oktober 2016

Dick Maas, Maria Peters, Dave Schram

108 minuten

Na de vondst van een gruwelijk vermoord boerengezin net buiten Amsterdam, tast de politie in het duister over de mogelijke dader. Lizzy, een dierenarts van Artis, denkt echter te weten wat de bloederige verminkingen kan hebben aangericht: een forse, agressieve leeuw. Ze stuit vooral op ongeloof en er is een tweede bloedbad nodig voordat de autoriteiten instemmen met het rigoureuze plan van een Engelse leeuwenjager om het monster te pakken te krijgen. De jacht is geopend…

Sophie van Winden (Lizzy), Julian Looman (Dave), Mark Frost (Jack), Rienus Krul (Brinkers), Victor Löw (neef), Jessica Zeylmaker (boerin), Mattijn Hartemink (bruine golfer), Bart Klever (hotelgast), Roosmarijn van der Hoek (meisje), Mamoun Elyounoussi (roti-bezorger), Caitlin Rose Williams, Robbert Blokland (zuipende journalist), Robin Hagens, Theo Pont, Rutger de Bekker (dikke golfer), Ab Zagt (zuipende journalist), Mees Slokker, Wigger Verschoor, Robert Stolp, Reyer Krikke, Jaap ten Holt, Wesley Mutsaars, Pieter Derks, Orlando Manuel do Brito, Patrick Marcelino, Tim Oortman

Julian Looman (30) is een zoon van een Nederlandse vader en een Oostenrijkse moeder. Hij was eerder alleen te zien in de musical Soldaat van Oranje als opvolger van Matteo van der Grijn als Erik Hazelhoff Roelfzema.

Dick Maas wilde voor zijn film Prooi een echte leeuw gebruiken, maar dat bleek lastig. In 'de Volkskrant' van woensdag 14 september 2016: "De boel hier in de stad afzetten, filmen op straat en in de studio - dat soort dingen. Toen bleek: er mag geen leeuw de stad in. Je mag ze niet eens het land invoeren." Daarna dacht Maas aan computeranimatie, maar dat bleek veel te duur. Hij benaderde Erik-Jan de Boer, die onder meer een oscar won met zijn computeranimaties voor Life of Pi, maar één scene zou dan al bijna een miljoen dollar gaan kosten, volgens de regisseur. Uiteindelijk kwam hij uit bij een man die al vaker bewegende dieren had gemaakt. Die maakte een leeuw waarbij de kop mechanisch kan worden bewogen meerdere joysticks. Meerdere mensen moeten die tegelijkertijd bedienen.

Filmregisseur Dick Maas was niet gelukkig met de Kijkwijzer-keuring van zijn nieuwe film Prooi. Volgens de leeftijdskeuring is zijn thriller, over een leeuw die huishoudt in Amsterdam, alleen toegankelijk voor publiek van 16 jaar en ouder. "Prooi is niet gruwelijker dan bijvoorbeeld Amsterdamned of De Lift," vindt Maas. "Die waren in de jaren tachtig toegankelijk voor tieners vanaf 12 jaar. Dat is ook deels de doelgroep waar deze films voor bedoeld zijn. Maar tegenwoordig gaat de bioscoop 'al bij de eerste druppel bloed' op slot voor iedereen onder de 16 jaar. "De keuring is veel preutser geworden, terwijl de kids tegenwoordig veel meer gewend zijn. Wat in een gemiddelde videogame te zien is, is veel erger." Maas wilde waar het bloed betreft geen compromissen sluiten voor Prooi. Dit heeft hij ook in zijn contract laten opnemen. "Dit is nou eenmaal het soort films dat ik maak: er valt wat te lachen en er valt wat te gruwelen. Dit is ook wat mensen van mij verwachten."

Kijkwijzer: 16 jaar (angst, grof taalgebruik, geweld).

Joost Broeren in 'de Filmkrant' van oktober 2016: "(...) Dick Maas maakt geen horrorfilms, maar gruwelfilms. Een klein maar belangrijk verschil. Gruwelen is bang zijn zonder écht bang te zijn, bang zijn met een lach. Efteling-angst. Ook Maas' nieuwste film Prooi werkt weer met verve in dat vertrouwde register. Na een dodelijke lift (De lift, 1983), een seriemoordenaar (Amsterdamned, 1988) en een moordzuchtige Sinterklaas (Sint, 2010) laat Maas dit keer een leeuw los op het centrum van Amsterdam. De film opent met de bloederige dood van een boerenfamilie in de luwte van de stad, waarbij de leeuw nog even buiten beeld blijft. Vervolgens laveert de film doelbewust van spektakelstuk naar spektakelstuk. Al snel komt de leeuw wél in beeld: met mechanische als digitale trucage wordt hij overtuigend tevoorschijn getoverd. De leeuw beweegt zich uit de polder razendsnel via een golfbaan naar het stadshart, waar hij onder andere jaagt op een scooterbezorger en een tram onveilig maakt. Die spektakelstukken vormen het bloederige, snel kloppende hart van Prooi en bieden een ouderwets gruwelfestijn. Aan elkaar geregen door een simpele verhaallijn die iets minder beklijft, gedragen door Sophie van Winden als dierenarts Lizzy. Zij wordt als werknemer van dierentuin Artis door de politie bij het onderzoek betrokken, en ondertussen achternagezeten door haar gladjakker van een vriendje Dave (Julian Looman), een cameraman voor de lokale zender AT5. Hun toch al breekbare relatie wordt nog verder op de proef gesteld wanneer leeuwenjager Jack (Mark Frost), een andere ex van Lizzy, wordt ingeschakeld om de leeuw te stoppen. Die liefdesdriehoek kan de aandacht maar moeilijk vasthouden, maar hoeft dat ook nooit lang: Prooi heeft meer aandacht voor de bloederige actiescènes, en de vette knipoog waarmee Maas zijn verhaal vertelt."

Bart van der Put in 'Het Parool' van 12 oktober 2016: "(...) Prooi volgt in grote lijnen de formule van Amsterdamned, een sleutelfilm in het oeuvre van de schrijver-regisseur-componist. Maas laat een monster los in Mokum en terwijl het dodental oploopt schiet de hermandad tekort. Een kordate buitenstaander moet het beest traceren en uitschakelen. De kikvorsman uit Amsterdamned werd de Goedheiligman in Sint, en nu dus een leeuw in Prooi. Het beest zelf was vijftien jaar lang een struikelblok voor de verfilming van het scenario en het resultaat overtuigt nog niet helemaal. Maas komt er goeddeels mee weg, want hij weet de beperkingen van de digitale en mechanische trucages aardig te maskeren. Het beest slaat wel toe in een duister Vondelpark, maar sjokt niet over de Dam. In Amsterdamned was Maas heel wat sterker in het uitbuiten van de stad als decor. Sint was gekker en gewaagder door de aard van het monster. Het basisidee, de gebbetjes, de synthesizerdeuntjes en de kluchtige fratsen van een stel golfballen uit Oud-Zuid of de kakkineuze jager Victor Löw maken Prooi echter onmiskenbaar tot een volbloed Maas. Dat kan van de magere voorganger Quiz niet gezegd worden. In het horrorsubgenre dat jaws on paws (kaken op poten) wordt genoemd, kan Maas zich onmogelijk met Steven Spielberg meten. Daarvoor kwam hij pakweg 30 miljoen euro tekort. Helemaal van deze tijd is de rammelende kermis­attractie Prooi dus niet, maar bij Dick Maas is het eigenlijk altijd 1985."

Floortje Smit in 'de Volkskrant' van 13 oktober 2016: "(...) De mensenetende leeuw, kortom, zou Proois unique sellingpoint kunnen worden, zoals dat in lelijke marketingtermen heet, of Maas' Waterloo. Welnu: geen van beide is het geval. De leeuw is knap gemaakt, maar niet echt realistisch.Toch doet het er niet toe. Net zomin als de uitleggerige dialogen waar hoofdrolspeler Sophie van Winden zich doorheen worstelt, echt storend worden. Of het houterige acteerwerk van haar tegenspeler Julian Looman. Of het gebrek aan chemie tussen die twee. Na een kwartiertje is het allemaal vergeten. Waarom? Omdat Prooi vintage Dick Maas is: geestig, gruwelijk, en vooral vermakelijk. In Prooi proberen een dierenarts (Van Winden) en haar sukkelige vriendje (Looman) de moordlustige leeuw te stoppen. De film zit vol slim bedachte achtervolgingen, goede schrikeffecten en spannende scenes: als er twee berenklemmen worden opengeklapt, weet je natuurlijk dat er iets mee gaat gebeuren, maar bij Maas weet je nooit precies wanneer. De grappen - soms op niveau seks en poep - zijn al even goed getimed en de Britse acteur Mark Frost geeft de film halverwege een fijne nieuwe impuls. Dat de leeuw dagenlang angst kan zaaien in de Nederlandse hoofdstad komt niet doordat het beest zo slim is, maar omdat de inwoners zo dom zijn. Het Amsterdam van Maas is niet de geromantiseerde blije hoofdstad die je vaak ziet in Nederlandse films, maar een plek bewoond door types die je graag tot bloederige stompjes gereduceerd ziet worden. Maas, die ook het scenario schreef en zich ontfermde over de passende muziek, zet de inwoners - de mannelijke vooral - met een sardonisch genoegen voor lul: van de rijke man in kaki safaripak die denkt de leeuw wel even te slim af te zijn (leuke bijrol van Victor Löw) tot de Amsterdam-Zuid-kinderen in pastelkleurige kleding. Ze hadden zo de buurtkinderen van de familie Flodder kunnen zijn. Van de korpschef die zich maar al te graag wentelt in media-aandacht tot een GroenLinks-raadslid dat tijdens een vergadering nog sputtert dat leeuwen een beschermde diersoort zijn. 'Wie heeft hem uitgenodigd?' 'Procedure.' Maas, befaamd mopperaar over autoriteiten, instanties en regeltjes, maakte van Prooi een vermakelijke thriller, maar ook een fijne aanvulling op zijn oeuvre vol middelvingers naar Nederlandse tuttigheid en regeldrift."

Dick Maas

Lennert Hillige

Bert Rijkelijkhuizen