Meesterspion (2016)

Alternatieve titel: Master spy

Pieter van Rijn

Tijs van Marle

5 oktober 2016

77 minuten

MeesterSpion vertelt het verhaal van de 11-jarige Tim die samen met zijn ouders en zusje naar een hotel aan de kust verhuist. In het begin kan Tim moeilijk wennen aan zijn nieuwe thuis, tot hij Simon (Beau Schneider) ontmoet. Simon is net ontwaakt uit het jaar 1973 en moet erg wennen aan de nieuwe tijd. Daarnaast moet hij als oud-spion nog een oude misdaadzaak oplossen. Tim besluit Simon te helpen, wat het begin is van een zeer spannend avontuurů

Beau Schneider (Simon Floret meesterspion), Stijn van der Plas (Tim de Wolf), Nienke de la Rive Box (Karin MacKenton), Patrick Stoof (vader Leonard de Wolf), Cynthia Abma (moeder Tine de Wolf), Frits Lambrechts (Henk), Mike Weerts (zakenmannetje), Simone van Bennekom (Lexie de jongere), Fabian Jansen (geheime dienst), Julian Ras (Jules), Allard Geerlings (USSR captain), Ad van Kempen (broer van Henk), Lieneke le Roux (Lexie aka Alexandra Markies), Bianca Krijgsman (juf), Aus Greidanus (Freek Dekker), Steef Cuijpers (geheime dienst), Kay Greidanus (Freek Dekker anno 1973)

Met oude DAF 37-EJ-52.

Regisseur Pieter van Rijn maakte eerder de bioscoopfilms Familieweekend en Pluk van de Petteflet, maar deed de laatste jaren vooral veel tv-series (Flikken Maastricht, Bloedverwanten).

Nienke de la Rive Box vertolkt de hoofdrol naast Beau Schneider die de meesterspion is. Nienke presenteert sinds 2012 Het Klokhuis en reist daarnaast voor het programma Drie op Reis over de hele wereld.

Kijkwijzer: 6 jaar (angst, geweld).

Jos van der Burg in 'Het Parool' van 5 oktober 2016: "Ongemerkt is er de laatste jaren een nieuw soort Nederlandse kinderfilm ontstaan: geen serieuze drama's, maar vrolijke films met een ironische knipoog. Aan de wieg van deze filmvariant stond zes jaar geleden Dik Trom van Arne Toonen, daarna volgden drie Mees Kees-films, een vierde is onderweg. Ze zijn alle geschreven door Tijs van Marle, wiens handelsmerk in ironie verpakte emoties zijn. Dat liet hij na Mees Kees zien met Dummie de Mummie en nu weer met MeesterSpion. (...) De plot heeft weinig om het lijf en de spanningsboog zakt soms in, maar de vrolijkheid en de lol zijn er niet minder om. Kinderen zien een spannend avontuur, maar de met ironie overgoten bizarre ontwikkelingen en de op James Bondfilms ge´nspireerde muziek maken de film ook leuk voor hun vader en moeder of opa en oma."

Dana Linssen in 'NRC Handelsblad' van 4 oktober 2016: "(...) een effectief en voorspelbaar avonturenverhaal (...) Voor historische correctheid is niet gekozen: de veertig jaar geleden van regisseur Pieter van Rijn en scenarist Tijs van Marle zien eruit als de jaren vijftig. Hun heden trouwens ook. Meesterspion is een goedmoedige en een tikje oubollige film met een cartoonesk kartonnen production design, gemaakt door volwassenen die dat waarschijnlijk camp vinden en die zich de Koude Oorlog nog kunnen herinneren. De kinderen voor wie hij bedoeld is, hebben waarschijnlijk al wel eens een echte Bond of Austin Powers gezien, dus zouden hem wel eens te kinderachtig kunnen vinden."

Marina Wijn

Matthijs Kiekeboom, Martijn Schimmer

Maan