Bodkin Ras (2016)

Kaweh Modiri

Kaweh Modiri

8 september 2016

Raymond van der Kaaij, Peter Krüger

79 minuten

De jonge, voortvluchtige crimineel Bodkin Ras is op zoek naar een nieuwe start. Die vindt hij in het Schotse Forres. Een vreemdeling valt meteen op in het plaatsje, terwijl Bodkin zich juist gedeisd wil houden. In eerste instantie is hij een buitenstaander, maar de inwoners lijken hem langzaam te accepteren en zelfs te omarmen. Helaas kan hij zijn verleden niet zomaar van zich afschudden. Hoofdrolspeler Bayat is de enige acteur in deze mengeling van fictie en documentaire. De anderen spelen zichzelf en hun verhalen zijn verwerkt in de film.

Regisseur Kaweh Modiri is geboren in Teheran en woonachtig in Amsterdam.

Forres is een stadje van 12.000 inwoners in het noorden van Schotland, waar de regisseur een vriend bezocht die daar toen woonde.

Kijkwijzer: 12 jaar (discriminatie, drugs- en alcoholmisbruik, grof taalgebruik).

Kevin Toma in 'de Volkskrant' van donderdag 8 september 2016: "(...) Deze geschiedenis ontvouwt zich hoogst intrigerend in Bodkin Ras, het eigenzinnige speelfilmdebuut van de Nederlandse schrijver-regisseur Kaweh Modiri. Op de geluidsband wordt Bodkins relaas in brokjes verteld door een van de misfits van Forres; dat deze James Macmillan vaak in de verleden tijd praat, geeft het geheel iets van een dorpslegende. De beelden van de op drift zijnde jongen, door cinematograaf Daan Nieuwenhuis gegoten in stemmig handcamerawerk, zouden de volgende stap in de mythevorming kunnen zijn. Nog interessanter is hoe, parallel aan het westernachtige gegeven van de eenzame vreemdeling, de fictie de werkelijkheid binnendringt. Sohrab Bayat, soms overdreven ongenaakbaar in de titelrol, is de enige professional van de cast en de enige die niet zichzelf speelt. Eddie en James, de dronkaards in The Eagle, de man die op straat volksliedjes probeert te zingen: tot in hun dagelijkse doen zijn ze wie ze altijd zijn. Die vermenging van feit en fictie, aanvankelijk net genoeg te bespeuren om een fijn gevoel van verwarring op te roepen, gaat lang goed. Als Bodkin zuipt met de mannen of aanschuift bij een barbecue, lijkt hij net zo 'echt' als de rest. Knap hoe Modiri, die zelf regelmatig in Forres verbleef en aan de stad een verhalenbundel wijdde, op zulke momenten de grens tussen documentaire en speelfilm verdoezelt.Toch verbleekt Bodkin gaandeweg naast de andere personages. Hij blijkt niet sterk genoeg uitgewerkt om zich te kunnen meten met de getekende levens van mannen als Eddie en James, en Bayats duistere blik blijft een acteertruc naast de door alcohol en ellende vertroebelde oogopslag van de anderen. Ook de relatie met Lily komt slecht uit de verf en blijft te veel een bedenksel. Bodkin Ras, op het filmfestival van Rotterdam bekroond met de Fipresciprijs van de internationale filmkritiek, doet een moedige poging te ontsnappen aan sleetse plotstructuren. Daarom is het wrang dat de film toch in de valkuil van een plichtmatige, weinig geďnspireerde climax trapt, en uiteindelijk zonder Bodkin misschien toch beter af was geweest."

Remke de Lange in 'Trouw' van donderdag 8 september 2016: "(...) Aan het einde van de film weten we nog steeds weinig over Bodkin, maar zijn bestaan en dat van de Forres-bewoners is onherroepelijk en onherstelbaar veranderd."

Prijzen

Beloond door de Fipresci-journalistenjury op het Filmfestival Rotterdam 2016.

Mohsen Namjoo