Adios amigos (2016)

Albert Jan van Rees

Anne Barnhoorn

8 september 2016

Burny Bos, Geoffrey Enthoven, Mariano Vanhoof

92 minuten

Drie vrienden met een handicap (Yannick van de Velde, Martijn Lakemeier en Bas Hoeflaak) willen net als iedere andere jonge twintiger wel eens met iemand naar bed. Een van hen weet dat de meisjes in Salou het met iedereen doen, dus dan moeten ze daar maar heen. Ze regelen in het geheim – hun ouders zien de vakantie helemaal niet zitten – een busje en gaan op pad met verzorgster Lub (Margot Ros). Losgerukt uit hun vertrouwde omgeving worden ze echter al snel geconfronteerd met hun afhankelijkheid. En blijkt dat ze met harde humor hun diepste angsten niet kunnen verdoezelen. Met iedere kilometer gaat de reis minder over seks en meer over vriendschap.

Yannick van de Velde (Philip), Martijn Lakemeier (Lars), Bas Hoeflaak (Joost), Margot Ros (verzorgster Lub), Loes Schepper (Gera), Han Oldigs (Gert), Juul Vrijdag (Mieke), Lieke-Rosa Altink (Anne), Geert Lageveen (Henk), Ids van der Krieke (arts)

Scenario: Anne Barnhoorn, naar een idee van Asta Phlpot en een verhaal van Mariano Vanhoof.

Opgenomen in Nederland, België en Kroatië door met cast en crew. De overige vier landen die in de film voorkomen zijn niet door de cast bezocht, maar door de regisseur en cameraman plus drie poppen in een rolstoel in het busje.

Stichting Intermobiel, dat zich inzet voor de belangen van mensen met een handicap, wil actief het taboe rondom dit thema doorbreken. “We zijn dan ook heel blij dat de film ADIOS AMIGOS in de bioscoop verschijnt. Want in deze film komt seks met een handicap op een integere manier en met een gezonde dosis humor aan bod.” aldus Veroni Steentjes, voorzitter van Stichting Intermobiel.

ADIOS AMIGOS is gebaseerd op de Vlaamse succesfilm HASTA LA VISTA, die in 2011 7.000 bezoekers trok in de Nederlandse bioscoop.

Kijkwijzer: 12 jaar (grof taalgebruik, angst).

Joost Broeren in 'Het Parool' van 7 september 2016: "(...) . De politieke lading is naar de achtergrond verdwenen en heeft ruimte gemaakt voor extra (platte) humor en emotie. eveel lagen bewerking kan een verhaal aan? De Vlaamse speelfilm Hasta La Vista uit 2011 had er al meerdere. Het echte verhaal van Asta Philpot, een Amerikaanse voorvechter voor de rechten van gehandicapten op een seksleven, werd in 2007 vastgelegd in een BBC-documentaire. Het vormde de basis voor de film van regisseur Geoffrey Enthoven, die echter Philpots verhaal slechts losjes als aanleiding nam voor zijn aanstekelijke komedie, waarin drie Vlaamse, gehandicapte vrienden op reis gaan naar een speciaal bordeel voor gehandicapten in Spanje, om hun maagdelijkheid te verliezen. De Nederlandse remake Adios Amigos voegt nu een derde bewerkingslaag toe, doordat scenariste Anne Barnhoorn het verhaal herschreef met een Nederlandse context. Het bordeel verdwijnt als bestemming, en het recht op seks is hier überhaupt geen onderwerp van gesprek meer. Dat hoofdpersonen Philip, Lars en Joost een seksleven verdienen, is vanzelfsprekend - het probleem zit hem in de praktische invulling ervan. Zo verdwijnt de politieke lading van Philpots verhaal met elke bewerking verder naar de achtergrond. Daarnaast kun je je vraagtekens zetten bij de noodzaak om een Vlaamse film opnieuw in het Nederlands te maken. Maar op zichzelf beschouwd is Hasta la vista een heel innemende komedie, die een mooie balans slaat tussen (soms platte) humor en emotie. Motor van het verhaal is de grofgebekte, vrijwel geheel verlamde Philip (Yannick van de Velde). Vanuit zijn rolstoel geeft hij de wereld ongefilterd de wind van voren. Hij sleept zijn twee vrienden mee op dit avontuur: de grotendeels blinde Joost (Bas Hoeflaak) en Lars (Martijn Lakemeier), die door een hersentumor in een rolstoel zit en zich zo min mogelijk mag inspannen. Bestemming: Salou, want daar nemen de meisjes het niet zo nauw met wie ze in bed duiken. Onderweg zijn er uiteraard complicaties. Te beginnen bij de chauffeur die Philip via Marktplaats heeft gecharterd. De Kroatische Lub (Margôt Ros) blijkt namelijk tegen de verwachtingen in een vrouw, en dat maakt hun grootse praatjes over 'meisjes palen' ineens wat ongemakkelijk. Het is de eerste van vele hordes in de aanstekelijke coming of age van deze drie jongens."

Ab Zagt in 'Algemeen Dagblad' van donderdag 8 september 2016: "(...) Hun seksuele wensen worden ingewiggeld, maar dan nemen de makers opeens afstand. De camera laat niet zien hoe zij hun maagdelijkheid verliezen. Opeens wordt ADIOS AMIGOS (...) heel preuts, wat haaks staat aan de aan de film gekoppelde campagne. Als de drie geen handicaps hadden, zou de regisseur zich dan ook terugtrekken? In dramatisch opzicht heeft ADIOS AMIGOS wel het een en ander te bieden. Vooral Yannick van der Velde is goed in het uiten van zijn woede. Op den duur is wel sprake van herhaling, maar in de kern is ADIOS AMIGOS een heel lieve film. Maar ook laf."

Coen van Zwol in 'NRC Handelsblad' van woensdag 7 september 2016: "(...) een wat fletse kopie(...) tammer en gelikter. De botte Philip en de bittere Lars vernederen hun verpleegster niet tot op het bot, zoals in het Vlaamse origineel: kennelijk vrezen de makers dat wij het trio onsympathiek gaan vinden. Jammer, want juist de confronterende toon maakte HASTA LA VISTA zo'n sappige ode aan de vriendschap. ADIOS AMIGOS wordt zo een competente, maar timide herhalingsoefening."

Floortje Smit in 'de Volkskrant' van donderdag 8 september 2016: "(...) Troefkaart van ADIOS AMIGOS is het acteerwerk. Voor Yanncik van de Velde, Martijn Lakemeijer en Bas Hoeflaak is het zowel geestelijk als lichamelijk een monsterklus. Van de Velde imponeert als bijna geheel verlamd stuk chagrijn, dat zo nu en dan echt onuitstaanbaar is. De acteurs zorgen ervoor dat hun gehandicapte personages nooit meelijwekkende types worden. Daardoor zijn hun frustraties en woede-uitbarstingen des te meer invoelbaar. Hun nogal lompe Kroatische begeleidster wordt door het spel van Margôt Ros een bijzondere vrouw met een rommelend gevoelsleven. De gelaagdheid in Adios Amigos is te danken aan twee personen. Scenariste Anne Barnhorn (Aanmodderfakker) heeft het scenario vaardig herschreven. Regisseur Albert Jan van Rees (Toren C) weet precies wat het verschil is tussen een leuke grap en een grap ten koste van. Hij heeft bovendien oog voor de tragiek achter de humor. High fiven met een bijna-blinde - veel vileiner wordt de humor niet. Voor een komedie die seks, Oostblok-vrouwen en gehandicapten combineert, blijft het best keurig allemaal. Echt verrassende wendingen zijn er niet: uiteindelijk gaat het natuurlijk niet over neuken, maar over vriendschap en opgroeien. Toch is het onmogelijk om teleurgesteld te zijn over de wat brave kanten van Adios Amigos. Juist daardoor blijft de film van begin tot einde innemend."

Shanti Besseling, Job Castelijn

Dennis Wielaert

Sandor Soeteman