David Verbeek

David Verbeek

31 maart 2016

Eva Eisenloeffel, Sinisa Juricic, Leontine Petit, Ben Bouwmeester, Clea de Koning, Peter Warnier

Lemming Film

105 minuten

Full Contact vertelt het verhaal van een drone-piloot (Grégoire Colin) die vanuit de Nevada-woestijn per ongeluk een school in Afghaans-Pakistaans grensgebied bombardeert waarna hij, gedreven door schuldgevoel, op zoek gaat naar de betekenis van zijn leven.Een kille container in the middle of nowhere: de Amerikaanse Nevada-woestijn. Daarin de dronepiloot, strak gekadreerd, vinger op de knop, starend naar schermen, instructies via koptelefoon. Doel kiezen, aftellen, vuren - en duizenden kilometers verderop ontploft een terroristenkamp. Of een school, per ongeluk, waarna piloot Ivan in een existentiële crisis raakt. Nachtclub, seks, liefde; wroeging en ontkenning; de vage grove korrel van dronebeelden - Ivan betreedt het desoriënterende grensgebied van zijn geestesvermogens, waarbij zijn onderbewuste wordt verbeeld als een ongenaakbaar eiland én een duistere boksschool waar hij zich moet bevrijden van zijn diepste angsten, zoekend naar werkelijk contact.

Grégoire Colin (Ivan), Lizzie Brocheré (Cindy), Slimane Dazi (Al Zaim), Alain Blazevic (colonel Hendrix), Robert Jozinovic (Van Patton), Zvonimir Munivrana (priest)

Het script was onderdeel van het prestigieuze Cannes L’Atelier 2011.

Kijkwijzer: 16 jaar (geweld).

Jos van der Burg in 'Het Parool' van 30 maart 2016: "(...) Dit psychodrama past thematisch naadloos in Verbeeks werk, want daarin draait het altijd om vervreemding. Of de oorzaak nu ligt in de Chinese en Taiwanese consumptiemaatschappij (Shanghai trance, Club Zeus), verslaving aan videogames (R U there?) of digitale oorlogsvoering in Full contact, het resultaat is hetzelfde: van zichzelf vervreemde, emotioneel versteende personages, die hopeloos op zoek zijn naar hun hart, zodat zij zinvolle relaties kunnen aanknopen. De films leggen de vinger op een gevoelige plek in de moderne samenleving, maar zijn soms meer cultuurkritische denkexercities dan meeslepende drama's. Dat geldt ook voor het in Kroatië gefilmde Full Contact, dat visueel geweldig is, maar te weinig loskomt van de onderliggende ideeën. Voor een drama over het belang van gevoelens roept de conceptuele film opmerkelijk weinig emoties op."

Prijzen

Prijs voor Beste actrice en Beste camerawerk op het Chicago International Film Festival op zaterdag 24 oktober 2015

David Boulter