Rokjesdag (2016)

Regie

Johan Nijenhuis

Scenario

Eveline Hagenbeek

Release

10 maart 2016

Producent

Johan Nijenhuis, Ingmar Mennig

Links

FT recensie | IMDB

Duur

111 minuten
Filminformatie

Verhaal

Op Rokjesdag gaat een ensemble aan singles op zoek naar de ware. Maar hoe vind je de ware, nu daten topsport is? Work-a-holic Marijke (Lieke van Lexmond) en haar beste vriendin Danielle (Birgit Schuurman) besluiten zich in te schrijven voor Love Bites; een speciale kookworkshop voor singles. Ook de knappe student Rens (Manuel Broekman) heeft zich aangemeld. Hij wil zoveel mogelijk dates scoren, iets wat de onhandige dierenverzorger Edwin (Martijn Fischer) nog nooit is gelukt. Iris (Toprak Yalçiner) is net verloofd maar bereid om haar huwelijk op het spel te zetten voor één laatste flirt. Wanneer de beste vriendinnen Marijke en Danielle tijdens de workshop ruzie krijgen om één man lijkt de avond te ontsporen. Maar er blijkt wel degelijk zoiets te bestaan als echte liefde, zelfs voor Rens. Je moet er alleen voor open staan...

Cast

Lieke van Lexmond (Marijke), Birgit Schuurman (Daniëlle), Carly Wijs (Alexandra), Manuel Broekman (Rens), Loek Peters (Bor), Barbara Sloesen (Mika), Martijn Fischer (Edwin), Melissa Drost (Paulien), Ferdi Stofmeel (Ferry), David Lucieer (Trevor), Stijn Fransen (Stephanie), Toprak Yalciner (Iris), Roosmarijn van der Hoek (nichtje Trevor), Jim Bakkum (Jeffrey), Anne-Marie Jung (Chantal), Hassan Slaby (Farid), Ruud Drupsteen (baasje)

Ontstaan

Regisseur Johan Nijenhuis nam in november 2015 een nieuw einde op: "Ik was niet tevreden met het einde van de film. Natuurlijk eindigt een romantische komedie met een zoen, dat is geen geheim. Maar de eindzoen die ik had opgenomen, daar was ik niet tevreden over. Het was een te kleine kers op een mooie taart. Daarom filmen we een aantal scènes opnieuw om er aan het eind groter uit te gaan.”

Kijkwijzer: 6 jaar (grof taalgebruik, geweld).

Facts

"M'n tieten, ze zijn gegroeid!", zei de 34-jarige actrice in gesprek met Shownieuws. Van Lexmond vertelde dat ze heel erg om de poster moest lachen. In werkelijkheid zijn haar borsten veel kleiner, meent ze. "Het is een combinatie van een goede push-up beha en iemand die heel goed is in photoshoppen."

De Nederlandse recensenten zijn niet enthousiast over de komedie Rokjesdag. De nieuwe film van Johan Nijenhuis wordt 'plat', 'ongeloofwaardig' en een 'stomkom' genoemd.

Pers

André Waardenburg in 'NRC Handelsblad' van woensdag 9 maart 2016: "Aan de eindeloze reeks Nederlandse romkoms komt nog lang geen einde. Rokjesdag is er één in de modieuze variant van de ensemblefilm: niet twee personages die elkaar eerst niet kunnen uitstaan maar al bekvechtend naar elkaar toe groeien, maar tien miniromkoms voor de prijs van één. Het draait dan om een feestdag. Kerst en oud en nieuw werden recent al afgevinkt, dus is Rokjesdag nu aan de beurt, de door Martin Bril gepopulariseerde eerste lentedag waarop vrouwen hun rokjes uit de kast halen. Is dat al een treurig stemmende formule, de commercieel handige Johan Nijenhuis weet er nog meer een gecalculeerde invuloefening van te maken. Dus met opzichtige sponsoring van datingsite Lexa, soapies in de hoofdrollen en een opgehipt Amsterdam waar iedereen een dakterras heeft en de zon altijd schijnt, tenzij er liefdesverdriet in het spel is natuurlijk. Het ontbreken van mensen van vlees en bloed wordt goedgemaakt met talloze typetjes. En bij typetjes horen clichés, dat is wel zo herkenbaar. Dus: een vrouw met een kat heeft elke hoop op een man opgegeven en overgewicht (Martijn Fischer) staat gelijk aan sociale onhandigheid. Aan diversiteit is ook gedacht, al was het maar om de doelgroep te verbreden. Dus heeft een Turkse dame iets met een sympathieke Surinamer die weinig tekst heeft maar goed basketbalt, terwijl de opgewekte Marokkaanse pizzakoerier veel wegheeft van Ali B. En raad eens? Op elk potje past een deksel. Hoewel dit een ensemblefilm is, zijn er twee duidelijke hoofdrollen. De ambitieuze advocate Marijke (Lieke van Lexmond) en haar vrijbuitende vriendin Danielle (Birgit Schuurman) geven zich op voor als kookworkshop verkapte speeddating. Hier hopen allerlei singles aan een partner te komen tijdens culinaire werkzaamheden. Een amuse maken met persoon x, een glaasje drinken met persoon y of geil groenten snijden met persoon z – een verwijzing naar de pottenbakkerscène uit Ghost. De vriendinnen hengelen al snel kijvend naar de aandacht van dezelfde man: „Je bent een wandelende soa.” Dat niveau: in heel Amsterdam lijkt geen interessant mens te vinden. Wel pingelt er onophoudelijk ergens een piano op de achtergrond. De dubbelhartigheid van Rokjesdag is adembenemend. Mannen moeten respect hebben voor vrouwen, stelt de film. Alleen voor hun vleeswaar, toont de film: op Rokjesdag, de apotheose, lijkt de camera van Nijenhuis liefst onder die rokjes te kruipen en fietst een parade van vers onthaarde glimbenen en royale decolletés quasinonchalant door het Vondelpark. Heel erg bevrijdend allemaal."

Eric le Duc in 'de Telegraaf' van donderdag 10 maart 2016: "Als de liefde je niet overkomt, moet je er zelf naar op zoek. Rond deze open deur draait de nieuwe zwijmelkomedie Rokjesdag. (...) In Rokjesdag laat regisseur Johan Nijenhuis wederom een lange stoet acteurs, soapies en BN’ers volgens beproefd recept aanprutsen in de liefde. Onder opdringerige sponsoring van een bekende datingsite wanhopen ze eerst, gaan vervolgens flink op hun bek, maar worden uiteindelijk toch vol geraakt door Cupido. Dankzij het scenario van de debuterende Eveline Hagenbeek wordt Rokjesdag gelukkig nergens zo plat als Verliefd op Ibiza of kluchtig als Toscaanse bruiloft, eveneens twee recente zwijmelwerkjes van Nijenhuis. Haar script is weliswaar bomvol, maar kent ook enkele genietbare verhaallijntjes, zoals die van een spring-in-‘t-veld met borderline (Barbara Sloesen) die verliefd wordt op een student (Manuel Broekman). Jammer alleen dat de romantiek dikwijls doodslaat door grappig bedoelde, maar tenenkrommende oneliners als „Je moet niet elke man die je ontmoet een rondleiding in je vagina geven.” Maar ach, wedden dat ook deze ensemblefilm vol blote benen binnen de kortste keren weer een klapper aan de bioskassa is?"

Ab Zagt in 'AD' van donderdag 10 maart 2016: "Zegt de ene vriendin (Lieke van Lexmond) tegen de andere (Birgit Schuurman): ,,Je moet niet elke man die je ontmoet een rondleiding geven in je vagina.'' Wie hierom kan schaterlachen, zal zeker plezier beleven aan de nieuwe romantische komedie van Johan Nijenhuis (Toscaanse Bruiloft, Apenstreken). Wie dit citaat nogal plat vindt klinken, kan deze chaotische en overbevolkte film maar beter overslaan. Rokjesdag heeft niets te maken met het werk van schrijver Martin Bril, maar is vooral de zoveelste Nederlandse romantische komedie over liefdesperikelen. (...) Verwacht niet al te veel bijzondere vondsten in Rokjesdag. De personages zijn flinterdun geschetst, ook al is de komedie voor dit genre te lang van stof. Bovendien zijn de meeste scènes, zelfs voor dit genre, volkomen ongeloofwaardig. Sommige plotwendingen zijn echt potsierlijk en er met de haren bijgesleept. Maar wie de benen van Lieke van Lexmond wil bewonderen, komt zeker aan zijn trekken."

Pauline Kleijer in 'de Volkskrant' van donderdag 10 maart 2016: "Ooit is de markt een keer verzadigd, zou je denken, maar voorlopig trekken Nederlandse romantische komedies nog altijd volle zalen. Dus blijven ze maar van de band rollen, films met titels als Ja, ik wil!, Mannenharten 2 of Brasserie Valentijn. Ze volgen grofweg hetzelfde recept: verschillende verhaallijntjes over de liefde, doorgewinterde ensemblecast, hartjes op de poster, strik erom, klaar. Zo eenvoudig is het in werkelijkheid natuurlijk niet - de romantische komedie is een verraderlijk lastig genre. Maar de eenvormigheid van de recente golf Nederlandse romcoms doet vermoeden dat het eerder om fabrieks- dan om liefdewerk gaat. Behalve misschien bij Johan Nijenhuis, veteraan in het genre. Sinds hij met de tienerromcom Costa! (2001) de formule voor Nederlands publiekssucces opnieuw uitvond, rijgt hij de ene commerciële hit aan de andere. Uit pure overtuiging: Nijenhuis wil niets liever dan het een breed publiek naar de zin maken en maakt films die, zo stelt hij in interviews, zijn eigen smaak weerspiegelen. Dat is een pluspunt. Aan Rokjesdag, de opvolger van Toscaanse liefde (2014) en Verliefd op Ibiza (2013), is te zien dat er met plezier aan werd gewerkt. Nijenhuis is ook ervaren genoeg om de film een zekere flair te geven. Amsterdam ligt er fraai bij op de eerste warme lentedag (de titel heeft verder weinig van doen met de door Martin Bril populair gemaakte term) en het scenario van Eveline Hagenbeek is bij vlagen geestig. Toch vertillen de makers zich aan het grootste obstakel van de ensemblefilm. Hoewel sommige plotlijnen, zoals die over de datende zakenvrouw Marijke (Lieke van Lexmond) aardig zijn uitgewerkt, is de film met zestien personages veel te druk bevolkt en komen de meeste liefdeskoppels nauwelijks uit de verf. Dat levert gênante, lompe scènes op. Rokjesdag heeft het hart wel op de juiste plek, maar is te onevenwichtig om te charmeren."

Belinda van de Graaf in 'Trouw' van donderdag 10 maart 2016: "(...) De opzet is plezierig simpel en zou leuk kunnen zijn, ware het niet dat de personages van debuterend scenariste Eveline Hagenbeek schematische plotpoppetjes zijn (...) het zijn eerder tekentafelfiguren dan echte mensen. Ondertussen weet regisseur Nijenhuis aan prima acteurs als Loek Peters en Martijn Fischer mooie momenten te ontlokken. Maar zo fonkelend als een echte rokjesdag wordt de film niet."

Joost Broeren in 'Het Parool' van woensdag 9 maart 2016: "(...) klein sterrenstelsel aan min of meer bekende Nederlanders in rollen die weinig van hen vragen. (...) Intussen wordt de politiek correcte boodschap over sterke vrouwen die de film op papier wil uitdragen, teniet gedaan door de beelden, waarin vrouwen toch vooral worden gereduceerd tot... Nu ja, de titel zegt wat dat betreft genoeg."

Titelnummer

Zonder Jou / Do

Camera

Maarten van Keller

Montage

Bas Icke

Distributeur

Entertainment One

Bioszalen

124 bij première

Kleur

Kleur
Afbeeldingen
Trailer