Pim van Hoeve

Tijs van Marle

9 december 2015

Victor Coolman, Chris Derks, Paul Voorthuysen

PVPictures

80 minuten

Wanneer Dummie beseft dat hij nooit groot zal worden en dus ook geen koning, wil hij in ieder geval net zo beroemd worden als zijn farao-vader. Vol zelfvertrouwen doet hij mee aan een bijzondere wedstrijd. Ondertussen heeft zijn beste vriend Goos een ander plan. Ergens op aarde bevindt zich een geheimzinnig beeldje – de sfinx van Shakaba. Misschien kan dat machtige beeldje Dummie helpen?! Goos moet en zal het vinden. Maar… waar is het? Bomkak Dinges! Toch niet op de bodem van de zee?

Yahya Gaier (Dummie), Julian Ras (Goos), Roeland Fernhout (Klaas, vader Goos), Jennifer Hoffman (schooljuf), Mike Weerts (suppoost), Marcel Hensema (meester Krabbel), Katja Schuurman (Simone van Rijn), Hans Dagelet (Frans, de oude zeeman), Noah de Nooij (Ebbi), Sophie Cohen (Anna-Lies), Bert Hana (suppoost), Lukas Dijkema (schipper), Ian Bok (vader Anna-Lies), Naomi Tarenskeen (Lissy), Anouk Maas (BN'er), Jaika Belfor (security), Tiuri Jansen, Jesse de Lange, Joomay van der Vlerk, Romy Tjon-En-Fa, Steven Vorstermans, Twan Lo, Jorden Stommel, Iris van Son, Mikey Wilbrink, Amy van den Oudenalder, Nowel El Yacoubi, Nikita Veldhoven (klasgenoten) ; Pim van Hoeve (stem papegaai)

Vervolg op de film DUMMIE DE MUMMIE uit 2014. Tweede verfilming van de avonturen van Dummie de Mummie. Onlangs verscheen het achtste boek over Dummie en Goos. Van de Dummie de Mummie boekenreeks, geschreven door Tosca Menten, waren in december 2015 al ruim 200.000 exemplaren verkocht in Nederland en België.

Kijkwijzer: 6 jaar (geweld).

Mike Peek in 'Het Parool' van woensdag 9 december 2015: "(...) De echte verwondering uit het eerste deel - er staat een levende mummie voor de deur! - is natuurlijk grotendeels vervlogen. (...) De sprookjesachtige scènes waarin Goos op zoek gaat naar de sfinx, en onderweg de mysterieuze Simone (Katja Schuurman) gengkomt, passen ook niet zo goed in het vrij nuchtere universum. De film heeft echter een geweldige troef in handen: Dummie zelf. Wat een heerlijk ondeugend personage blijft dat. Hij zet winkels op stelten en gooit er soms behoorlijke vileine opmerkingen uit. De droge, onderkoelde humor zal zelfs ouders kunnen bekoren."

Kevin Toma in 'de Volkskrant' van 10 december 2015: "(...) Jeugdschrijfster Tosca Menten mag niet klagen: de tweede film naar haar Dummie de Mummie-boeken is net zo leuk als de eerste, net zo vrolijk en fris gefotografeerd, net zo fijn gespeeld en soms - wanneer Goos met zijn vader (Roeland Fernhout) naar een schilderij van zijn te vroeg overleden moeder kijkt bijvoorbeeld - ook net zo gevoelig."

Tisha Eetgerink op donderdag 10 december 2015: "In het jaar dat Dummie bij Goos en diens pa in de Hollandse polder woont, is zijn grammatica er niet beter op geworden. Zo blijft iedereen 'een lelijke watje' en legt hij reprimandes resoluut naast zich neer: ,,Rotjong? Ik ben niet rotjong!" Met het zelfvertrouwen van de ingezwachtelde faraozoon is nog steeds niks mis. Hij kan geen koning worden, maar beroemd, ja dat moet zeker lukken. Een schilderwedstrijd op school is de aangewezen weg. Dummie is (uiteraard!) heel goed met verf. Zijn vriend Goos gaat intussen op zoek naar een geheimzinnig beeldje dat zelfs mummies tot leven zou wekken. Even kleurrijk als de verfcapriolen, zijn de karakters: Jennifer Hoffman als karikaturaal schoolhoofd, Katja Schuurman als blonde fee. Vergeleken met de bioshit van vorig jaar overtuigt Dummie 2 minder, maar de film bevat genoeg leuke scènes, die vaak eindigen met een verfrissende anti-climax."

Martha Mojet, Marc van Bree

Matthijs Kieboom, Martijn Schimmer

Dennis Wielaert