Paradise suite, The (2015)

Joost van Ginkel

Joost van Ginke

29 oktober 2015

Ellen Havenith, Jeroen Beker

119 minuten

THE PARADISE SUITE is een rauw-poŰtische moza´ekvertelling waarin de personages, die al dan niet vrijwillig in Amsterdam zijn neergestreken, ogenschijnlijk weinig met elkaar gemeen hebben, behalve hun verre wortels: Zweeds, Afrikaans, Bulgaars, Bosnisch en Servisch. Maar liefde en vriendschap blijken bindende factoren, die het lot in een harde maatschappij doen kantelen en sprankjes hoop aan de horizon doen gloren.

Anjela Nedyalkova (Jenya), Boris Isakovic (Ivica), Erik Adel÷w (Lukas), Issaka Sawadogo (Yaya), Jasna Djuricic (Seka), Magnus Krepper (Stig), Dragan Bakema (Milijan), Petia Silianova (Ivanka, moeder Jenya), Silviya Petkova (Gergana, model), Anna-Maria Nikolaeva (Nikoleta, model), Victoria Koblenko (Ana, vrouw van Ivica), Eva R÷ Se (Julia, vrouw van Stig), Babetida Sadjo (Angele), Reinout Bussemaker (Jack, collega van Seka), Yootha Wong-Loi-Sing (Nanda), Raymond Thiry (Maarten, agent Stig), Kees Scholten (Gert, baas kas), Bas Keijzer (Dick, huisbaas Yaya), Karlo Severdija (Dejan, tankstation) Jeroen Spitzenberger (Sven), AndrÚ Dongelmans (Nkono), Sigrid ten Napel (oppas Lukas)

Nederlands-Zweeds-Bulgaarse coproductie.

THE PARADISE SUITE is geproduceerd door Ellen Havenith (PRPL) en Jeroen Beker (Bastide Films) in coproductie met G÷taFilm, Film Vńst (Zweden) en KaBoAl Pictures (Bulgarije). THE PARADISE SUITE is tot stand gekomen met de steun van het Nederlands Film Fonds, Netherlands Film Production Incentive, Eurimages, Swedish Film Institute en het Bulgarian National Film Center.

Op zaterdag 26 september 2015 ging THE PARADISE SUITE in premiŔre op het Nederlands Film Festival.

Nederlandse inzending voor de Academy Awards (Oscars) in 2016.

Talen: Engels, Frans, Bosnisch, Servisch, Bulgaars, Zweeds, Nederlands en Russisch.

Van de dertig draaidagen waren er 5 op locatie in Bulgarije, de andere draaidagen waren in Nederland. Het merendeel van de crew is Nederlands.

De titel van de film verwijst naar een exclusieve kamer in een seksclub.

Jos van der Burg in 'Het Parool' van woensdag 28 oktober 2015: "Films die iets zeggen over onze samenleving willen zeggen, worden niet veel gemaakt in Nederland - thrillers, romcoms en familiefilms bepalen hier het beeld. THE PARADISE SUITE is een uitzondering. (...) regisseur en scenarist Van Ginkel (...) knoopt de touwtjes knap aan elkaar. (...) De soms iconische beelden, die de kijker niet snel zal vergeten, zijn geen toeval, maar het resultaat van Van Ginkels grote ambitie. Dat de sterk in vorm ge´nteresseerde filmmaker ook een voortreffelijke acteursregisseur is, is in de filmwereld geen alledaagse combinatie. Het is een clichÚ, maar we zeggen het toch: THE PARADISE SUITE straalt on-Nederlandse allure uit."

Ab Zagt in 'AD' van 29 oktober 2015: "Bij de keuze om The Paradise Suite als Nederlandse Oscarinzending in te sturen, kunnen op zijn minst enkele vraagstekens worden geplaatst. In de film van Joost van Ginkel, die eerder het intrigerende dovendrama 170 Hz maakte, is Nederlands een ondergeschikte taal. Opgevoerd worden allerlei Europese personages - zoals uit ScandinaviŰ en Bulgarije - die allemaal hun landstaal spreken. Goed voor het realisme, maar het geeft de film wel het karakter van een Europese smeltkroesproductie waarvan er al te veel in omloop zijn. Bovendien blinkt The Paradise Suite niet uit door originaliteit. De moza´ekachtige opzet is vaker en doeltreffender toegepast. Het nadeel van het door elkaar vertellen van verschillende verhalen - uitbuiting in allerlei vormen zoals vrouwenhandel - is dat de personages vaak half zijn uitgewerkt en elkaar in de verschillende verhalen hinderlijk in de weg zitten."

Floortje Smit in 'de Volkskrant' van donderdag 29 oktober 2015: "(...) Van Ginkel laat zien wat het belang is van familie, met name voor degenen die hun wortels elders hebben. Hij toont een maatschappij waarin sterken misbruik maken van zwakkeren, zeker in de schemerzone van de illegaliteit. De gekozen moza´ekvorm onderstreept dat, maar heeft ook nadelen. Het is zeker na rassendrama CRASH (2004) een weinige verrassende vorm voor een harde, sociaalkritische film. De relevante, actuele vrqaagstukken die de regisseur aansnijdt over illegaliteit en prostitutie, dreigen elkaar in deze vorm eerder te overschreeuwen dan te versterken. De zaak Srbrenica, die van Ginkel ook behandelt, sneeuwt juist onder. Wel is het knap hoe snel van Ginkel de personages aannemelijk weet te maken, om vervolgens het net om hen steeds strakker te trekken. THE PARADISE SUITE verlegt de aandacht van een boven- naar een onderwereld, van dag naar nacht. Bovendien is deze Nederlandse inzending voor de Oscars geweldig geacteerd, van de hoofdpersonages tot de stoet aan Nederlandse bijrolspelers (...) Er zit geen valse noot tussen: indrukwekkend bij zo'n grote uitgebreide, internationale cast. Zeker Erik Adel÷w maakt indruk als het jongetje Lukas en Isaka Sawadogo zorgt ervoor dat de wel heel keurige Yaya geen moment ongeloofwaardig voelt. Acteursregie is dan ook een van de krachten van Van Ginkel (...) In THE PARADISE SUITE zit een verkrachtingsscŔne die door ingenieus gebruik van beeld en geluid als een mokerslag binnenkomt. Hoe vaardig de film ook geregisseerd is, dat soort momenten hadden er best vaker in gemogen."

Bram Meindersma, Alexander Doychev

AndrÚas Lennartson

Bob Soetekouw, Teun Rietveld, Wouter van Luijn, Joost van Ginkel