J. Kessels (2015)

Erik de Bruyn

Jan Eilander

1 oktober 2015

Sander Verdonk, Denis Wigman, Koen Mortier, Eurydice Gysel, Mendy Post

107 minuten

J. Kessels is het ongelooflijke filmverhaal van de bizarre roadtrip die de literaire pulpschrijver Frans (Fedja van Huêt) maakt met zijn favoriete personage J. Kessels (Frank Lammers). In opdracht van een onbekende rijden ze in Kessels oude Amerikaanse ‘Kamikaze’ roestbak van Tilburg naar de Hamburgse Reeperbahn, op zoek naar een vreemdgaande frikadellenhandelaar (Ruben van der Meer). Ondertussen wordt Frans steeds vaker geplaagd door dromen over Brigit, het meisje uit de Frituur van Ooit. En dan ligt er plots een lijk in de achterbak van de Kamikaze: makkelijk gevonden maar hoe kom je er vanaf?

Frank Lammers (J. Kessels), Fedja van Huêt (Frans), Ruben van der Meer (Boontje alias Perry Boone), Annick Christiaens (Brigitte), Romi van Renterghem (jonge Brigitte), Marc Lauwrys (Brigitte'ss broer Bertje), Livia Matthes (Sabine), Bert Huysentruyt (Pa de Braaij), Vasco Wermer (kleine Fransje), Teun Stokkel (kleine Bertje), Rick Lens (kleine Boontje), Mustafa Duygulu (pooier), Nestor Daniel Sanz (zwervende schijver), Ferdinand Dörfler (politiebrigadier), Holger Kraft (agent), Michael Knaap (Ulli)

Omroep: AVROTROS tv. Distributeur: September Film Distribution. De film wordt geproduceerd door CTM Pictures in samenwerking met CZAR (België) en komt tot stand met steun van het Nederlands Filmfonds, AVROTROS, Production Incentive, Cobo fonds en het Vlaams Audiovisueel Fonds.

J. KESSELS is de verfilming van de roman van P.F. Thomése. (Uitgeverij Atlas Contact, 2009).

De opnames van J. KESSELS gingen midden november 2014 van start. De opnames van J. KESSELS vonden plaats in Nederland, Vlaanderen en Duitsland.

In de film is de Vlaamse actrice Annick Christiaens (DE OOGGETUIGE, ANY WAY THE WIND BLOWS) te zien in de rol van Brigit, Frans Thomése’s libido-ideaal. Debutante Romi Van Renterghem speelt de jonge Brigit. Marc Lauwrijs (CODE 37) vertolkt de rol van haar broer Bertje, en Bert Huysentruyt (THE BROKEN CIRCLE BREAKDOWN) speelt de rol van Pa de Braaij. Samen vormen zij het gezin De Braaij, die de Vlaamse snackbar ‘De Frituur van Ooit’ runnen in Tilburg.

Regisseur Erik de Bruyn ontdekte Romi van Renterghem via een modellenbureau: “Toen de zestienjarige Romi op een casting verscheen, wist ik het direct: dit is een nieuwe ster. Romi heeft geen acteerervaring en krijgt momenteel les, maar haar zinnelijkheid in combinatie met haar fotogenieke uitstraling geeft haar een sexy charisma dat mij volkomen verwondert: Romi Schneider, Natasja Kinski en Brigitte Bardot in één meisje! Een nieuw talent! Ze past precies in Thomese’s omschrijving van de jonge BB.”

Erik de Bruyn vond het leuk om met twee oude bekenden uit WILDE MOSSELS weer samen te werken. De rolinvulling is nu anders: waar Frank in WILDE MOSSELS de extraverte was en Fedja als Leen de zwijgzame, is dat nu omgedraaid.

Kijkwijzer: 6 jaar (angst, grof taalgebruik, geweld).

Het Nederlands Film Festival opende de 35e editie met deze film op woensdag 23 september 2015 in het Beatrix Theater in Utrecht. Precies 15 jaar nadat De Bruyns WILDE MOSSELS openingsfilm was.

Hugo Emmerzael in 'de Filmkrant' van oktober 2015: "(...) Het probleem van J. Kessels is dat er voor een goed misdaadverhaal te veel gebeurt, terwijl het eigenlijk om te weinig gaat. Frans en Kessels razen door een ingewikkeld plot, maar elke doorbraak lijkt te ontstaan uit willekeur, niet vanuit de vindingrijkheid van de personages. Misschien is het deel van de grap dat Kessels helemaal geen inzicht maar juist dronken willekeur nodig heeft om zaken af te ronden, maar dan blijft de vraag waarom we daar naar moeten kijken. Nergens voelt het alsof De Bruyn en scenarist Jan Eilander de chaos onder controle hebben. (...) Dit is een film die zijn doel te hard voorbij is gereden. Een detective zonder mysterie, een liefdesverhaal zonder hart. Of zoals het J. Kessels het zou zeggen: lauw bier."

Jos van der Burg in 'Het Parool' van woensdag 30 september 2015": "Hoe maak je een amusante film van een pulproman? Regisseur Erik de Bruyn is het met de verfilming van J. Kessels: the Novel niet gelukt. Dat zou zo maar aan de roman van P.F. Thomése kunnen liggen. Daarin gaat schrijver Frans, die met een enorm writer's block kampt, met de broer van het in zijn puberteit onbereikbare 'snackbarmeisje', over wie hij walhalladromen had, naar Hamburg om een Brabantse frikadellenexporteur op te sporen. Waarschijnlijk zit de man ondergedoken in de hoerenbuurt.(...) Vergeet de plot, want die doet er niet toe. En dat is ook meteen het probleem. Thoméses roman laat zich lezen als een Nederlandse parodie op de Amerikaanse road novel en hardboiled novel en het genre van het-leven-aan-de-zelfkant (denk Jack Kerouac en vooral Charles Bukowski). (...) Dat over de roman een dikke laag zelfbewuste ironie ligt, past ook in de Nederlandse traditie. Wat zouden Nederlandse films en romans zonder dit stijlmiddel moeten beginnen? Dat Thomése zich in J. Kessels: the Novel uitleeft in ranzige meligheid en melige ranzigheid is tot halverwege de roman amusant, maar daarna een vermoeiend meer van hetzelfde, met personages die geen ontwikkeling doormaken. Dit probleem hebben regisseur Erik de Bruyn en scenarist Jan Eilander in hun verfilming niet opgelost. J. Kessels begint veelbelovend als een grotesk, moddervet schelmenavontuur, waarin het frituurvet van de muren druipt en de sigarettenrook de kijker tegemoet walmt, maar de komedie loopt na een half uurtje vast in een herhaling van zetten. Het ontbreekt de film aan een dramatische motor, waardoor de vuilspuiterij van de sentimentele houwdegen Kessels (Frank Lammers) en de uitleggerige voice-over van Fedja van Huêt als de van achter zijn schrijftafel meegesleurde timide schrijver ('Ik was verzeild geraakt in een film noir die ik nooit had kunnen verzinnen') de kijker koud laten. Ook irriteert, net als in de roman, de zelfbewuste ironie, die uitdrukt dat de makers ver boven deze sneue types staan. J. KESSELS is een ranzige FLODDER voor (pseudo)intellectuelen. Jammer van Ben Zuydwijks artdirection, die zo'n smeerboel suggereert dat de kijker na afloop meteen wil douchen."

Raymond van den Boogaard in 'NRC Handelsblad' van woensdag 30 september 2015: "Een sterk staaltje dat Erik de Bruyn van de roman J. Kessel: The Novel van P.F. Thomése zo'n lueke film heeft kunnen maken. (...) De film beoogt - wellicht iets meer dan het boek - ook een zedenschets te zijn, van de denkwereld van mannen rond de vijftig zonder vrouw - gevangen in een wereld van eeuwige jeugd, in de praktijk vooral veel bier, sigaretten en rommel. (...) Het ziet er allemaal prachtig uit, en wordt ook fantastisch geacteerd. (...) Dat de film anders eindigt dan het boek is geen probleem (...) Alleen wordt die ontknoping nogal langdradig opgediend. Bovendien wordt wat iedereen allang begrepen had - namelijk dat de schrijver de handeling bepaalt - nogal nadrukkelijk ingepeperd. De film, nu twee uur lang, had best een half uurtje korter gekund. Maar bij zoveel filmpret is dat misschien een luxeprobleem."

Bjorn Eriksson

De Weg/Frank Lammers

Liedjes