Dag in 't jaar, Een (2015)

Regie

Margot Schaap

Scenario

Margot Schaap, Johan Sonnenschein

Release

27 augustus 2015

Producent

Renko Douze, Margot Schaap, Hasse van Nunen

Links

FT recensie | IMDB

Duur

73 minuten
Filminformatie

Verhaal

Misha, Seb en Yvonne verlaten een Oud&Nieuw feest en beginnen een nachtelijke wandeling door Amsterdam zonder te weten waar ze naar op weg zijn. Verbonden door het verlies van hun broer, vriend en eerste liefde, vertragen ze de tijd: terwijl zij hun tocht als 24 uur ervaren, gaat in feite een heel jaar voorbij.

Cast

Michael Bloos (Seb), Anne Gehring (Misha), Vera Ketelaars (Yvonne)

Ontstaan

In 2013 liepen drie acteurs, een kleine crew en regisseur Margot Schaap telkens een dag per maand door Amsterdam, steeds weer een richting bepalend vanaf het punt waar ze vorige keer geŽindigd waren. De afspraak was: wat er ook gebeurt, het filmen gaat door. Elke derde zaterdag van de maand, telkens twee uur later. Tot er een film was waarin een jaar in een dag verstreek, of een dag in een jaar. Margot Schaap in 'de Filmkrant' van september 2015: "Het verhaal ontstond uit de vorm. Al snel werd duidelijk dat de film dan moest gaan over twintigers, die in een grote stad leven en beslissingen uitstellen. Ze hebben het idee dat alles mogelijk is, terwijl dat in feite natuurlijk een illusie is." "Van tevoren wist ik niet per se wat ik wilde vertellen. Dat vind ik ook terug in de film en zie ik niet als iets negatiefs. Volgens mij voel je dat de film in het begin zoekende is en uiteindelijk op zijn plek valt, steeds gerichter wordt." "Ik heb gekozen voor Canto ostinato als soundtrack. Het is een improvisatiestuk, dus de muzikanten weten nooit wat ze precies gaan spelen. Maar er zijn wel ingrediŽnten, patronen in de muziek. Afhankelijk van de pianisten en hun dynamiek veranderen de herhalingen. Dat past natuurlijk heel erg bij de manier waarop ook wij hebben gewerkt. Maar wat ook goed past is dat er in de Canto een soort cirkelbeweging zit, die verschuift. Je weet niet precies wanneer of hoe, maar langzaam sluipt er verandering in een zich steeds herhalend patroon. Dat zit ook in de film, in die wandeling." "De constructie van de film zorgt ervoor dat je als kijker moet gaan nadenken, wat het puur ervaren natuurlijk in de weg kan zitten. Maar hoewel ik de gedachtegang achter de film nu uitleg, hoop ik dat je tijdens het kijken ervan er niet zo theoretisch over na gaat denken. Ik hoop dat de kijker aan het begin van de film de constructie ziet, maar deze gaandeweg uit het oog verliest. En dat de personages het dan overnemen, dat ze gaan leven."

Kijkwijzer: Alle Leeftijden (grof taalgebruik).

Facts

Een dag in 't jaar ontleent zijn titel aan het gelijknamige gedicht van Herman Gorter, waarin hij een dag beschrijft die staat voor een jaar.

Pers

Karin Wolfs op VPRO Cinema.nl op 26 augustus 2015: "(...) naadloos schuift nieuwjaarsdag over in Koningsdag, in zomer. Seb, Misha en Yvonne hangen in een snackbar, wandelen door een park, maken een boottochtje, kletsen over voorbije liefdes of plannen voor de toekomst. Kermis op de Dam vloeit over in Halloween en kerst, terwijl de drie vrienden dezelfden lijken te blijven. Dat geeft de film een magische kracht, geholpen door de sterke straatobservaties van Schaap en haar cameraman Casper Brink. Een slordig getrokken lijntje op een muur, bruggen en bomen Ė ze veranderen door hun lens in symbolen voor verbondenheid en tijd. Werp een blik op de titels van Schaaps eerdere werk, en je ziet haar fascinatie voor de verstrijkende tijd erin doorschemeren: haar afstudeerfilm Gaandeweg (2008), over een meisje dat herinneringen ophaalt voor ze het ouderlijk huis verlaat, de kortfilm Vanaf hier (2010), waarin de hoofdrolspeelster terugloopt in de tijd, en Tussen dag en nacht (2012), een herinnering aan een liefdevolle nacht. Een dag in 't jaar is meer sfeer dan plot en Ė zoals eigenlijk al het werk van Schaap Ė een requiem voor voorbije tijd. Het grofkorrelige beeld, dat oogt als een licht verkleurde foto-afdruk, ademt nostalgie en tijdloosheid, soms versterkt door de repeterende, licht veranderende klanken van Simeon ten Holts 'Canto Ostinato' op de soundtrack. Minder gelukkig zijn de wat opdringerige teksten van de voice-over, waarin we horen over beslissende gebeurtenissen uit het verleden, of hoe de betekenis van een relatie of van vriendschap per persoon verschilt. Zo vrij als de beelden, zo stijfjes de bespiegelende teksten: 'Als je de tijd stil wilt zetten, gaat hij toch verder, hoe ondraaglijk dit ook is.'"

Pauline Kleijer in 'de Volkskrant' van 27 augustus 2015: "(...) Het resultaat is een dromerig, gevoelig lowbudgetdrama waarin een zwerftocht door Amsterdam, beginnend op Oudejaarsavond, voelt als een verkenningstocht naar de karakters van de hoofdpersonen. Schaap gebruikt een voice-over om hen te omschrijven. Het inspreken had de regisseur misschien beter kunnen uitbesteden, maar de teksten zelf zijn verrassend mooi: haarfijn worden de onzekerheden van Seb, Misha en Yvonne onder woorden gebracht, episodes uit hun jeugd belicht en de onderlinge verhoudingen geanalyseerd. (...) De zoekende, aftastende vorm van Een dag in 't jaar past goed bij de inhoud, die zich nooit helemaal laat vastpinnen. De film gaat over verlies, maar meer nog over identiteit en de vraag welke gebeurtenissen iemand vormen. Schaap toont zich een knap psycholoog, die met veel mededogen haar leeftijdgenoten beschouwt. Ze lijken te vergeten dat ze al iemand zijn, zo driftig zijn ze op zoek naar degene die ze willen worden. Knap is ook hoe simpele, alledaagse scŤnes complexe emoties en relaties blootleggen. Een boottochtje, een bezoek aan de kermis, wat vaag geklets in de ruimte; plotseling maakt het duidelijk hoe eenzaam Misha is, dat Seb zich soms weer een klein kind voelt, of dat Yvonne sterker is dan ze denkt. Een dag in 't jaar blijft een bescheiden drama, dat iets te fladderig is om lang te beklijven. Een indrukwekkend visitekaartje is de film wel. Dat Schaap in haar speelfilmdebuut - tevens haar afstudeerproject aan de filmacademie - met weinig middelen al zo veel kan bereiken, is veelbelovend."

Camera

Casper Brink

Montage

Margot Schaap, Tim Wijbenga

Bioszalen

6 bij première

Kleur

Kleur
Afbeeldingen
Trailer