Reünie, De (2015)

Regie

Menno Meyes

Scenario

Nele Meirhaeghe, Menno Meyjes

Release

16 juli 2015

Producent

Gijs van de Westelaken

Links

FT recensie | IMDB

Duur

98 minuten
Filminformatie

Verhaal

Na een burn-out keert de 35-jarige Sabine Kroese terug op haar werk. Al bij aanvang blijkt dat ze daar niet langer op haar plaats is. Ze heeft er geen vrienden meer en haar chef behandelt haar allesbehalve correct. Er is echter één lichtpuntje: de ontmoeting met de knappe Olaf van Oirschot, een man die ze zich herinnert van haar tienerjaren. Ze zaten samen op school en hij was één van de vrienden van Sabines broer Robin. Sneller dan ze zelf wil toegeven, begint ze iets voor hem te voelen. Gevoelens waar hij gretig op ingaat. Sabine probeert haar leven weer op te pakken, maar een aankondiging van een middelbare schoolreünie zet haar leven plotseling op zijn kop. Het rakelt een belangrijke gebeurtenis uit haar jeugd op: de verdwijning van haar hartsvriendin Isabelle. Sabine voelt zich enorm schuldig, ... misschien zou Isabelle nooit verdwenen zijn als Sabine met haar mee naar huis was gefietst die bewuste dag... Nu, twintig jaar later, is er nog steeds dat knagende schuldgevoel en komen er steeds meer flarden van herinneringen aan die tijd terug. Ze begint te wroeten in het verleden en komt steeds dichter bij het ware, angstaanjagende verhaal van Isabels verdwijning.

Cast

Thekla Reuten (Sabine), Daan Schuurmans (Olaf), Marie-Mae van Zuilen (jonge Sabine), Daantje Idelenburg (Isabel), Myron Wouts (jonge Olaf), Eli Rietveld (Robin), Tobias Kersloot (jonge Bart), Jorik van der Veen (beveiliger), Lara Leijs (jonge Mirjam), Joep van der Geest (Bart), Dirk Marks (man in lift), Vivian Verkooy-Puppe (winkelier)

Ontstaan

Kijkwijzer: 12 jaar (angst, grof taalgebruik).

Het verhaal in het boek speelt zich af in Den Helder, voor de film werd die locatie ingeruild voor Bloemendaal.

Trudie Styler, de echtgenote van Sting, is te zien als medium.

Pers

Patricia Smagge op Cinemagazine.nl op 13 juli 2015: "(...) Probleem is alleen, en dat ligt niet aan Reuten of aan de film maar aan het bronmateriaal, dat hoofdrolspeelster Sabine, in elk geval de oudere versie, niet zo’n sympathiek personage is. Ze is stug, onpeilbaar en gesloten. Reuten is bovendien veel te knap – ook met bril – om een muurbloempje te spelen. Daar komt bij dat Daan Schuurmans het soort rol speelt waar hij in gespecialiseerd lijkt te zijn, die van onberekenbare rijkeluiszoon met megalomane trekjes. Olaf van Oirschot is een soort Anton Noordermeer light – zijn personage uit de dramaserie ‘Westenwind’, waarmee hij bekend werd bij het grote publiek. Veel sterker dan de scènes in het heden zijn die in het verleden. In de flashbacks komen we steeds iets meer te weten over de onderlinge relaties tussen Sabine, Isabel, Olaf, Bart en anderen uit hun middelbareschooltijd. Meyjes weet de sfeer van ontluikende volwassenheid, verliefde gevoelens, onzekerheid en het gevoel ‘erbij te willen horen’ uitstekend te kenschetsen en de jonge acteurs – Marie-Mae van Zuilen als de jonge Sabine voorop – spetteren van het doek. 'De reünie’ is de zoveelste verfilming van een literaire thriller van Hollandse bodem, die past in het rijtje ‘Terug naar de kust’ (2009) en ‘De eetclub’ (2010). De film wordt aardig opgebouwd, al zal de doorgewinterde speurder snel doorhebben hoe de vork in de steel zit. De kracht ligt hem in de flashbacks, die levendiger en sprankelender zijn dan de scènes in het heden en waarin sterk geacteerd wordt door de jonge cast. Vooral Marie-Mae van Zuilen is een ware ontdekking!"

Sven Gerrets op Cinema.nl op 15 juli 2015: "(...) Regisseur Menno Meyjes heeft zijn strepen wel verdiend binnen de filmindustrie. Hij schreef mee aan de scripts voor Indiana Jones and the Last Crusade en The Siege en kreeg zelfs een Oscarnominatie voor zijn scenario van The Color Purple. Van dat alles is weinig te merken als je De Reünie kijkt, want werkelijk niets klopt aan deze film. De ellende begint met de twee weinig overtuigende hoofdpersonages, het grijze muisje Sabine en de brallerige bal Olaf. Olaf is zo extreem onsympathiek dat de relatie die tussen hem en Sabine opbloeit volkomen ongeloofwaardig wordt. De overige personages lijken rechtstreeks uit een dertig jaar oude politie- of detectiveserie geknipt en geplakt. Net als het verhaal zijn ze zo plat als het Nederlandse landschap waarin alles zich afspeelt. Sabine kent Olaf nog van de middelbare school, inmiddels twintig jaar geleden, en door zijn aanwezigheid komen verdrongen herinneringen boven over de mysterieuze verdwijning van haar toenmalige beste vriendinnetje Isabel (Daantje Idelenburg). En dan volgt de vraag: is Olaf eigenlijk wel te vertrouwen? En is Sabine zelf wel te vertrouwen? En is de pedofiele conciërge van vroeger wel te vertrouwen? En die broer van Sabine, die nu in Londen woont, die heeft ook wel een verdacht baardje! Via flashbacks zien we hoe de relatie was tussen Sabine en Isabel in de periode voor de verdwijning. En Isabel blijkt een achterbaks rotkind, waardoor het je als kijker meteen niet meer boeit wat er nou precies met haar gebeurd is. Meyjes doet vervolgens extra hard zijn best om de kijker er bij te houden, met misplaatst gebruik van dreigende muziek, slow motion en harde geluiden, voor het schrikeffect. Op geen enkele manier is deze polderthriller spannend en regelmatig zijn scènes door knullige dialogen, personages of acteerwerk onbedoeld lachwekkend. De Reünie zou zomaar eens de slechtste Nederlandse film van het jaar kunnen zijn."

Mike Peek in 'Het Parool' van woensdag 15 juli 2015: "Nog één treetje lager dan De Beroerde Film staat De Faliekant Mislukte Film. DE REÜNIE, gebaseerd op het boek van Simone van der Vlugt, is een prachtvoorbeeld. (...) De film slalomt met ruime bochten om het voorspelbare antwoord heen, maar veel erger zijn de verschrikkelijke dialogen. (...) Uiteraard krijgen Sabine en Olaf een verhouding en uiteraard hoort daar ook een obligate neukpartij bij. Of nou ja, neuken: de camera schudt wat heen en weer in de slaapkamer. Het is een van de minst erotische seksscènes ooit gefilmd. (...) En daar mag u dan nog lelijke close-ups, een clichérechercheur en onbeholpen flashbacks bij optellen. Dit soort producties geeft de Nederlandse film een slechte naam."

Dana Linssen in 'NRC Handelsblad' van woensdag 15 juli 2015: "(...) Het boek was een bestseller (filmpubliek verzekerd), maar leed ook onder een rammelende plot. Dat blijkt niet opgelost (....) vol sfeer en suggestie, maar ontbeert logica of motivatie. De volwassen acteurs slaan zich er dapper doorheen, maar de flashbackscènes zijn gênant voore de tieneracteurs. Het meisje dat de verwende vamp Isabel speelt, had meer spelmateriaal en coaching moeten krijgen om overtuigend te maken dat zij zulke destructieve emoties bij klasgenoten oproept."

Casting

Shanti Besseling, Job Castelijn

Kostuums

Marion Boot, Marian van Niewenhuyzen

Grime

Erik Hillenbrink, Rob Hillenbrink

Geluid

Joery Skovajsa

Stunts

Ron Sleeswijk

Bioszalen

83 bij première

Kleur

Kleur
Afbeeldingen
Trailer