Prins

Regie

Sam de Jong

Scenario

Sam de Jong

Producent

Gijs Kerbosch, Christine Anderson

Studio

100% Halal, Vice Media Benelux

Links

FT recensie | IMDB

Duur

82 minuten
Filminformatie

Verhaal

Prins vertelt het duistere verhaal van Ayoub die tot over zijn oren verliefd is op Laura. Helaas is Laura al bezet. Terwijl hij op verschillende manieren probeert haar hart te veroveren, komt hij Kalpa tegen – een zware crimineel met een paarse Lamborghini Diablo. Door Kalpa’s invloed begint Ayoubs wereld uit elkaar te vallen: zijn vrienden vermijden hem, zijn moeder zet hem het huis uit en zijn zus wil hem niet meer zien. Zijn vader is vanwege ernstige drugsproblemen niet in staat hem te helpen. Ayoub moet een man worden om zijn problemen op te kunnen lossen en uiteindelijk komt hij voor de ultieme keuze te staan: de liefde of de criminaliteit.

Cast

Ayoub Elasri (Ayoub), Oussama Addi (Oussama), Jorik Scholten (Franky), Achraf Meziani (Achraf), Sigrid ten Napel (Laura), Freddy Tratlehner, Elsie de Brauw (Saskia), Olivia Lonsdale (Demi)

Ontstaan

Opgenomen in Amsterdam (oa Buikslotermeerplein 4 op dinsdag 15 juli 2014, Waterlandplein).

Hoofdrolspeler Ayoub werd letterlijk in de ring van een bokschool gevonden tijdens het maken van een documentaire voor BNN.

In 2012 studeerde De Jong af aan de Filmacademie met Magnesium.

Genre: Drama.

Kijkwijzer: 16 jaar (drugs en/of alcoholmisbruik, grof taalgebruik, geweld).

Pers

Leo Bankersen in 'de Filmkrant' van juni 2015: "Met zijn eerste lange speelfilm lost Sam de Jong de belofte van zijn bekroonde afstudeer­film Magnesium (2012) op glorieuze wijze in. Prins werd al opgepikt door een onafhankelijke Amerikaanse distributeur. (...) De broeiende bendestrijd, de competitie om de meisjes en de verlokking van een criminele carričre biedt stof genoeg voor stevig melodrama. Maar ook hier maakt De Jong niet de meest voor de hand liggende keus. Prins is eerder een los mozaďek van verhaallijnen waarbij gevoel en beleving belangrijker zijn dan plot. (...) Een enkele keer dreigt De Jong met een al te grotesk moment of te veel losse impressies zijn hand wel eens te overspelen. Ook het einde komt tamelijk abrupt. Eigenlijk lag er naar mijn gevoel nog veel meer in het verschiet. Niettemin is De Jong erin geslaagd om met zijn lichtelijk ontregelende aanpak toch iets heel waarachtigs neer te zetten. Een ongewoon coming-of-age-drama waarin tragiek en hoopvolle levenslust even overtuigend en belangrijk zijn. Op het filmfestival van Berlijn mocht Prins het jongerenprogramma 14plus openen en kreeg daar lovende kritieken. Maar het zal hopelijk duidelijk zijn dat deze uitdagende verbeelding van een puberwereld niet alleen voor jongeren is."

Prijzen

Gouden Kalf 2015 Beste Muziek: Palmbomen voor PRINS. Gouden Kalf 2015 Beste Montage: Mieneke Kramer voor PRINS.

Palmbomen liet in zijn dankwoord duidelijk weten niet blij te zijn met het project. Kai Hugo zelf was overigens niet in Utrecht, hij liet een vriend en zijn zus de prijs ophalen, en hen ook zijn controversiële dankwoord uitspreken. De volledige tekst stond ook op zijn Facebook-account: "So I just won this award called the 'Gouden Kalf' for some music I made for a movie. I was unable to be there because I had a show last night in Chicago, and sent a friend and my sister to pick it up. I wish I could have read the speech myself but I'm not gonna cancel shows for something I don't really like, and also I don't want to lie about my feelings. While making the music for this film the music had been altered so much in a way I don’t agree with. I asked to not use my name in promoting the film because I didn't want people to go to the movie because of my music. But winning this award now forces me to say something. The music has been changed because the opinion of the producer and some 'legends' weighed heavier than mine. Most of the work I did on this movie was 'fighting' to get my music right and not altered in editing etc. I feel like the music is dumbed down because people apparently think that the Dutch audience can not handle anything different. This results in that the movie is nothing more than a weak copy of hyped American films, but then with a 'Dutch touch’. Like most what I see in Dutch subsidized films. I also want to make the statement that I think that these government subsidies do more wrong than good. This is evident in the quality of the Dutch films. It makes people lazy and mold their work to whatever is good to get these subsidies. And this has nothing to do with art. In my opinion this Award show for the 'Gouden Kalf' has nothing to do with art. I hate that I have to do it like this, because on paper it sounds so nice to get money to do your projects. But through only bad experiences I learned to be very cautious of subsidized projects. I like that people respect my work but next time please let me just do what I want. Peace and kisses, Kai"

Filmuziek

Palm-bomen

Camera

Paul Özgür

Montage

Mieneke Kramer

ProdDesign

Sanne Schat

Kostuums

Nedda Nagel

Grime

Linde­lotte Vermeer

Kleur

Kleur
Afbeeldingen
Trailer