Gooische vrouwen 2 (2014)

Regie

Will Koopman

Scenario

Frank Houtappels, Linda de Mol

Release

4 december 2014

Producent

John de Mol, Alex Doff

Links

FT recensie | IMDB

Duur

106 minuten
Filminformatie

Verhaal

Als Claire totaal veranderd terugkomt uit Burkina Faso herkennen haar vriendinnen haar amper. Voor Cheryl is de maat vol als ze ontdekt dat Martin haar voor de zoveelste keer bedriegt: ze zet in op een echtscheiding. Anouk, ook ongelukkig in de liefde, dreigt een eetprobleem te ontwikkelen. Roelien gaat juist in op het huwelijksaanzoek van Evert. Een even noodlottig als bizar ongeval voert de vriendinnen naar de besneeuwde bergtoppen van Oostenrijk.

Cast

Linda de Mol (Cheryl Morero), Tjitske Reidinga (Claire van Kampen), Susan Visser (Anouk Verschuur), Lies Visschedijk (Roelien Grootheeze), Peter Paul Muller (Martin Morero), Leopold Witte (Evert Lodewijkx), Derek de Lint (dokter Rossi), Beppie Melissen (Cor Hogenberk), Alex Klaasen (Yari), Reinout Scholten van Aschat (Roderick Lodewijkx), Priscilla Knetemann (Louise Lodewijkx), Dorus Witte (Annabel Lodewijkx), Lisa Bouwman (Vlinder Blaauw), Elise van 't Laar (Daphne Gerrits), Djedje Apali (Komo)

Ontstaan

De regie van deze tweede film is net als bij de eerste GOOISCHE VROUWEN film (2011) in handen van Will Koopman. Frank Houtappels schreef wederom het scenario.

De film speelt zich gedeeltelijk af in de toekomst en daardoor hebben alle hoofdrolspelers een leeftijd van 65 of 70. De make up van zo rond het jaar 2040 is verzorgd door make-up artiest Rob Hillenbrink. Grimeur: Winnie Gallis.

Deels opgenomen in Oostenrijk.

Maandag 1 december 2014 beleefde de film een grootse landelijke première in het DeLaMar Theater in Amsterdam, die in ruim 50 bioscopen door het hele land live te zien was.

De release van GOOISCHE VROUWEN 2 ging de boeken in als de grootste bioscooprelease voor een Nederlandse film ooit. Vanaf donderdag 4 december 2015 was de film te zien in 152 zalen en dat was meer dan ALLES IS FAMILIE (141 zalen) en de eerste GOOISCHE VROUWEN film (140 zalen).

Kijkwijzer: 6 jaar (grof taalgebruik, geweld, angst).

Facts

De film werd in minder dan een maand tijd de bestbezochte bioscoopfilm van 2014 met 1.182.335 bezoekers en een recette van 10,1 miljoen euro. Op 1 mei 2015 werd bekend dat GOOISCHE VROUWEN 2 de bijzondere mijlpaal van 2 miljoen

bezoekers bereikt had. De film van regisseur Will Koopman en scenarioschrijver Frank Houtappels trad hiermee als zevende film toe tot de exclusieve groep van Nederlandse producties die de grens van 2 miljoen bezoekers heeft gepasseerd. Met 2 miljoen bioscoopbezoekers overstijgt GOOISCHE VROUWEN 2 het grootse succes van de eerste GOOISCHE VROUWEN film, die 1.923.000 bezoekers wist te trekken. Het is de eerste keer sinds FLODDER van Dick Maas in 1986 dat een Nederlandse productie deze mijlpaal weet te evenaren. Naast FLODDER wisten ook CISKE DE RAT (1955), FANFARE (1958), WAT ZIEN IK? (1971), BLUE MOVIE (1971) en TURKS FRUIT (1973) deze grens te passeren.

Pers

NRC HANDELSBLAD: 1 ster uit 5 Recensente Dana Linssen is heel duidelijk over wat ze van de creatie van Linda de Mol vindt: helemaal niks. Ze hekelt de harde grappen en vindt de film zelfs een tikje racistisch. Claire, één van de Gooische Vrouwen, heeft namelijk een nieuwe Afrikaanse lover. Rechtstreeks uit Burkina Faso. Hij eet met zijn handen, spuugt op het voorhoofd van de bruid op een bruiloft “om het boze oog tegen te gaan” en verbrandt de rouwkrans op een begrafenis. Dat gaat te ver, aldus Linssen. Gooische vrouwen 2 springt slordig om met zaken die aan seksisme en racisme grenzen. Omdat de film zich als familiekomedie afficheert, is die grens nog diffuser. Er is voor elke grap een tijd en een plaats, ook voor de meest foute, harde en cynische. Al moet je de afgelopen maanden wel echt onder een steen hebben gelegen om je niet te realiseren dat dit niet de tijd is voor racistische grappen over rare Afrikanen. De film is daarnaast teveel “over the top”: Maar bestaat er wel zoiets als een superlatief van ‘over the top’? En wat levert dat op? Is dat niet net zoiets als binnenkomen op een feestje waar iedereen ladderzat de polonaise danst en grappen worden gemaakt die eigenlijk maar beter door niemand gehoord kunnen worden?

NU.NL: 2 sterren uit 5 Nu.nl is onverbiddelijk en schrijft, bij monde van recensent André Nientied, dat het lang heeft geduurd voor er een vervolg op Gooische Vrouwen kwam - en dat die tijd helaas niet in het schrijven van een origineel script is gaan zitten. Het begin is nog wel verrassend, erkent nu.nl evenals de Volkskrant. De film is opgezet als raamvertelling en begint in de toekomst. Cheryl, Claire, Anouk en Roelien zijn belegen vrouwen geworden die vanuit een zorginstelling terugblikken op hun leven. Helaas is de spanning vanaf dan ver te zoeken:Vrijwel elk probleem in Gooische Vrouwen 2 wordt al in de volgende scène opgelost. Het verhaal kabbelt daarom door zonder echte spanningsboog. Er staat nooit veel op het spel, al zit er dan one wedding and one funeral in. Maar zelfs diepe rouw blijkt te kunnen worden verholpen met een avondje après ski-pret.

DE VOLKSKRANT: 2 sterren uit 5 Ook Bor Beekman in 'De Volkskrant' van donderdag 4 december 2014 is niet bepaald positief in de Volkskrant. Hij vindt de film iets gemakzuchtigs hebben en noemt de scènes zielloos, de karakters flets. "Waar de hoofdpersonages in hun groef draaien, hoop je dat de bijfiguren de boel laten opleven. Beppie Melissen klaart die klus als Cheryls Hazesiaanse schoonmoeder, maar de nieuw toegevoegde types (een fotomodelletje, een politieke lover) zijn wat flets. Cabaretier Alex Klaasen draaft op als vertrouwde huisstylist Yari, maar krijgt weinig om mee te werken; wéér die routine van uitzinnige uitdossingen. (...) Maar dan, als alles wijst op een lauwe feelgoodontknoping (...) breekt GV2 plots uit het stramien met een vitaal eindspel. Met een mespuntje oprechte emotie zelfs - die zeldzaamheid in de Nederlandse romcom. Het kan dus wel."

HET PAROOL: 3 sterren uit 5 Het Parool erkent de simpele verhaallijnen, maar geeft een dikke pluim voor het effectief bespelen van de emoties van de kijker. De film wordt met een ‘echte vriendschap’ vergeleken: je houdt van deze vrouwen, maar soms zijn het verwende nesten die “tenenkrommende dingen” roepen. Gooische vrouwen forever’ zou een betere titel zijn. De film wekt heel slim een gevoel van eeuwige vriendschap op. Tussen de vier dames op het scherm natuurlijk, maar ook tussen de dames en hun miljoenen fans.

DE TELEGRAAF: drie sterren uit 5 Ook De Telegraaf vindt de romantische komedie een “hartverwarmende ode aan de vriendschap”. Sowieso kan recensente Annet de Jong de film wel waarderen. Het is volgens haar een “geslaagde romantische komedie, grappig en ontroerend” en ze vindt de personages juist minder flets dan voorheen: Deze romantische komedie heeft alle ingrediënten waarop je hoopt: een huwelijk, een begrafenis, een scheiding en nieuwe liefdes, en alsof het nog niet genoeg was een reisje naar het paradijselijk besneeuwde Oostenrijk. Fijn is ook dat de vrouwelijke personages wat meer vlees op de botten hebben (dat geldt overigens niet alleen figuurlijk, maar ook letterlijk). Ze zijn minder karikaturaal en meer mensen van vlees en bloed met al hun tekortkomingen.

Prijzen

De film werd in een week door 400.000 bezoekers gezien en verdiende daarmee de platinastatus. Nooit eerder wist een Nederlandse film zo snel de deze mijlpaal te halen. Het vorige record staat op naam van de eerste Gooische Vrouwen-film.

Na negen weken had Gooische Vrouwen 2 een box office behaald van maar liefst € 15.130.651,-. De film passeerde hiermee niet alleen de omzet van de eerste Gooische Vrouwen film in 2011 (€15.087.438,-) maar behaalde ook de hoogste box office aller tijden voor een Nederlandse film. Deze omzet geeft de film een 5e plaats op de lijst van films met hoogste Nederlandse box office aller tijden. Alleen Titanic, Avatar, Skyfall en Harry Potter and the Sorcerer’s Stone staan hoger op de lijst.

Jeroen Rietbergen kreeg op dinsdag 17 maart 2015 de Buma Award voor de filmmuziek.

Drie Rembrandt Awards 2015 op 19 april 2015: Beste Nederlandse Film, Beste Actrice Linda de Mol, Beste filmhitsong Nothing Really Matters van Mr. Probz.

Camera

Tom Erisman

Montage

Sandor Soeteman

Grime

Janire Barroso Almeida, Rob Hillenbrink, Winnie Gallis

Bioszalen

152 bij première

Kleur

Kleur
Afbeeldingen
Trailer