Dansen op de vulkaan (2014)

AdriŽnne Wurpel

Sjors Mans, Nils Verkooijen, AdriŽnne Wurpel

30 oktober 2014

Amber de Vente, Jaro Gevers, Frank Hansen, Sjors Mans, Hans van der Hulst, Thijs Verhoeve, Nils Verkooijen, AdriŽnne Wurpel

84 minuten

DANSEN OP DE VULKAAN draait om Maarten, een gewone jongen van 16. Na schooltijd gaat hij graag met vrienden in het park hangen, muziek luisteren, gamen met zijn beste vriend en zo vaak mogelijk naar de dansschool. Daar danst hij het liefst met Roxanne. Bijna niemand, zeker Roxanne niet, mag weten dat Maarten een chronische ziekte heeft; een ernstige vorm van stofwisselingsziekte waardoor hij niet oud zal worden. Want ondanks zijn ziekte en bezorgde ouders wil Maarten volop genieten van het leven en overal aan meedoen. Als zijn lichaam het steeds vaker laat afweten, dringt tot hem door dat hij het dansen misschien zal moeten opgeven...

Nils Verkooijen (Maarten), Rutger Aleva (Jason), Mouna Goeman Borgesius (Sophie), Mees Groot (Sarah), Tobias Kersloot (Ramon), Marcel Musters (Frans), Sieger Sloot (dokter Smit), Har Smeets (docent), Pamela Teves (rectrix), Gina van Os (Roxanne), Bas van Prooijen (Stefan), Sol Vinken (Rik), Remko de Keijzer (publiek danswedstrijd), Christianne Bal (meisje in park), Tine Cartuyvels (jurylid), Tommie Christiaan (Remco), Maud Claessens (meisje in park), Dorien de Jonge (jurylid), Saskia Edens (stagemanager), Charlie Jansen (beveiliger), Hadewych Minis (medewerker bloedlab), Geert Postma (jurylid), Roeltje van de Sande Bakhuyzen (fotografe)

De 17-jarige acteur Nils Verkooyen hoorde via via over stofwisselingsziektes en besloot er met schoolvriend Sjors Mans een film van te maken, deels betaald door crowdfunding en deels door de Stichting Stofwisselkracht. Cast en crew deden vrijwel onbezoldigd mee.

Kijkwijzer: 12 jaar (angst, grof taalgebruik).

Fabian Melchers in 'de Telegraaf' van donderdag 30 oktober 2014:"(...) Na Achtste-groepers huilen niet en het recentere Kankerlijers, is Dansen op de vulkaan opnieuw een Nederlands jeugddrama waarin een ernstige ziekte centraal staat. Maarten probeert zijn aandoening te verbergen, maar heeft daar steeds meer moeite mee. Het idee voor de film kwam van hoofdrolspeler Nils Verkooijen zelf, die tevens meehielp met de financiering en het scenario. Ambitieus, al komt het eindresultaat helaas niet zo goed uit de verf. Degelijk spel redt de voor een deel gekunstelde dialogen, maar wat meer stoort, is dat de kijker amper iets te weten komt over stofwisselingsziekten. We begrijpen dat Maarten medicijnen moet slikken en snel moe is, maar de echte gevolgen van zijn aandoening worden pas laat in de film duidelijk. Te laat, want zonder die informatie maakt Dansen op de vulkaan weinig indruk."

Andrť Waardenburg in 'NRC Handelsblad' van woensdag 29 oktober 2014: "(...) Het is allemaal heel sympathiek maar tot een heel goede film heeft het niet geleid. Daarvoor is het scenario te onbeholpen, vooral de vaak wat knullige dialogen. Sommige scŤnes duren te lang of zijn zelfs overbodig. Is het echt nodig Verkooijen een keer of vier door Utrecht te zien fietsen? Nu lijkt het een uitgerekt tv-drama dat eigenlijk in een uur verteld had kunnen worden. En het gebruik van dansscŤnes is weinig origineel en bovendien wat te veel van het goede. Sterker zijn de scŤnes waarin Maarten, ondanks zijn ziekte, een gewone puber is die drinkt, blowt en in slaap valt in het park. Verkooijen speelde een bijrol in Achtste-groepershuilen niet, maar het niveau van die leukemiefilm wordt bij lange na niet gehaald. Dansen op de vulkaan heeft goede bedoelingen maar overstijgt het niveau van een 'ziekte van de week'-film niet."

Mike Peek in ' Het Parool' van woensdag 29 oktober 2014: " (...) Als we sterren gaven voor goede bedoelingen, stonden er boven deze recensie minstens vijf. [Nu ťťn.] Hoewel alles en iedereen door het ijs zakt, is Marcel Musters het grootste slachtoffer van deze film. Hij loopt als een coole vader continu met een enorme grijns rond en toont alleen na slecht nieuws in het ziekenhuis iets van emotie: zijn mondhoeken krullen eventjes niet omhoog. Je kunt mensen vragen te doneren aan de Stichting Stofwisselkracht, waarvan Verkooijen ambassadeur is. Nobel doel. Je kunt ze niet vragen te betalen voor een mislukte film."

Saskia Edens, Tobias Kersloot, Nils Verkooijen, Marleen Vriezen, AdriŽnne Wurpel

Sjors Mans

Tibor Dingelstad