Nena (2014)

Regie

Saskia Diesing

Scenario

Saskia Diesing, Esther Gerritsen

Release

11 september 2014

Producent

Hanneke Niens, Hans de Wolf, Herbert Schwering, Ada Goossens

Studio

Key Film BV, Coin Film GmbH

Links

FT recensie | IMDB

Duur

94 minuten
Filminformatie

Verhaal

In de zomer van 1989 doet de invalide vader van de zestienjarige Nena een zelfmoordpoging. De tiener, die een hechte band met haar vader heeft, is tot op het bot gekwetst. Ze voelt zich door diens doodswens - en het feit dat haar ouders die tot dan toe verzwegen - verraden. Dan wordt ze verliefd op Carlo. Terwijl het wankele Europa met spanning wacht op wat de herfst zal brengen, ontdekt Nena in dit coming of age-drama haar eigen levenslust. Toch kan ze niet langer ontkennen dat het bestaan voor haar zieke vader steeds uitzichtlozer wordt.

Cast

Abbey Hoes (Nena), Gijs Blom (Carlo), Uwe Ochsenknecht (Martin), Monic Hendrickx, Fabian Jansen, André Jung

Ontstaan

Na een aantal VPRO-programma’s en televisiefilms is dit Diesings eerste volledige speelfilm. Nena is deels autobiografisch. Diesing had zo’n ernstig zieke vader. " Het onomstotelijke recht op zelfbeschikking is één van de belangrijkste redenen waarom ik deze film wil maken," schreef ze in een korte verklaring.

Facts

Gijs Blom over zijn eerste seksscène - zijn personage ontmaagt titelheldin Nena.- voor camera in 'Sp!ts' van woensdag 10 september 2014: "Ik ben behoorlijk preuts, dus dat was best even slikken”. De acteur kreeg de keuze of hij helemaal naakt op de set wilde rondlopen of met een verhullend, vleeskleurig kapje. „Maar dat voelde nog veel genanter dan helemaal naakt op bed te liggen. Dus ik heb ervoor gekozen maar meteen all the way te gaan: no guts, no glory. Daar ben ik achteraf ontzettend blij mee. Dat voelde echt als een overwinning.”

Pers

Mario Wisse in 'Sp!ts' van 10 september 2014: "(...) Regisseur Saskia Diesing - die de warmbloedige coming of age-film deels op haar eigen ervaringen baseerde - toont de wereld overtuigend door de ogen van het sterke meisje dat ondanks de dilemma's waarmee zij thuis worstelt, probeert op een normale manier volwassen te worden. Dit lukt mede dankzij sexy, blauwharige honkballer Carlo (Gijs Blom) die haar met zijn aandacht alle problemen met haar vader even doet vergeten. Het relaas van het opgroeiende meisje is niet nieuw. Maar de originele enscenering en de twee jonge hoofdrolspelers tillen het bekende verhaal boven zichzelf uit. De 20-jarige Hoes krijgt, na kleinere rollen in Razend en Koning Van Katoren, eindelijk de kans het brede pallet aan emoties te tonen dat ze in huis heeft. En de 17-jarige Gijs Blom bewijst na het prachtige Jongens ook in deze lichtvoetiger bijrol zijn grote talent. Het is een goed teken dat je aan het slot van de film het liefste door zou willen kijken om te zien hoe het Nena en Carlo verder in het leven vergaat."

Barend de Voogd op Nu.nl: "Mooie Nederlandse debuutfilm over leven, liefhebben en sterven. (...) Wanneer een verhaal goed verteld wordt, dan zijn de details zó particulier, zó uniek, dat het begint aan te voelen als je eigen verhaal. Dat is waar filmmaakster Saskia Diesing in slaagt met Nena. Het is een ‘kleine’ film die vooral werkt door zijn overtuigingskracht. Want al ben je zelf niet opgegroeid in Oost-Groningen, had je geen zieke vader die Duitse literatuurles gaf en was je geen intelligent en opstandig pubermeisje in 1989 – het voelt alsof je deze wereld wel kent. Nena is niet eens zo heel diepgravend of nieuw, maar de film is wel uitstekend geschreven en geacteerd. (...) Het spelletje met tegenstellingen dat Martin en Nena soms spelen ("Een dag met Kafka of een nacht met Kim Basinger?"), is een iets té bekende scenariotruc om wat over de ideeën en waarden van de personages te vertellen. Soms is Diesing ook wat té voorzichtig en zouden de emoties wel wat hoger op mogen lopen. Toch is die lichte en onsentimentele toets wel wat Nena bijzonder maakt. Het doet Hoes en Ochsenknecht tot grote hoogte stijgen en het maakt zelfs zo’n clichématige schlagerkraker van Drafi Deutcher volkomen écht: "Marmor, Stein und Eisen bricht, aber unsere Liebe nicht."

Filmuziek

Paul Eisenach

Camera

Aage Hollander

ProdDesign

Jorien Sont

Distributeur

Cinéart Nederland

Bioszalen

12 bij première

Kleur

Kleur
Afbeeldingen
Trailer