Wolf (2013)

Regie

Jim Taihuttu

Scenario

Jim Taihuttu

Release

19 september 2013

Studio

Habbekrats

Links

FT recensie | IMDB

Duur

120 minuten
Filminformatie

Verhaal

In de grijze troosteloosheid van een anonieme achterstandswijk maakt de jonge kickboxer Majid (Marwan KENZARI) dankzij zijn bikkelharde vuisten binnen en buiten de ring snel carrière. Naarmate zijn ster rijst, komen de wereld van de ring en de georganiseerde misdaad gevaarlijk dicht bij elkaar en raakt hij steeds dieper verstrikt in zijn eigen ambitie…

Cast

Marwan Kenzari (Majid), Nasrdin Dchar (Hamza), Raymond Thiry (Ben), Chemseddine Amar (Adil), Cahit Ölmez (Hakan), Bo Maerten (Tessa), Jacob Derwig (sociaal werker), Slimane Dazi (wapenhandelaar)

Ontstaan

In oktober 2012 begonnen de opnames. Opgenomen in het Utrechtse Kanaleneiland en Amsterdam. Het interieur van het koffiehuis staat aan het Javaplein 25 in Amsterdam (Mavi Kösk).

De reden om in zwart-wit op te nemen was een gevoelskwestie.

Er zit geweld in, hij duurt lang, er zitten trage stukken in en hij gaat over allochtonen en is niet grappig. Daarom kon hij alleen gemaakt worden met geld van 'De oversteek'.

De naam van de hoofdrolspeler is niet Chico Kenzari zoals in sommige publicaties staat, maar Marwan Kenzari. De acteur daarover in 'Sp!ts' van maandag 16 september 2013: "Marwan is de naam die ik van mijn ouders heb gekregen toen ik werd geboren. Met mijn eerste verjaardag kwam daar een naam bij: Chico. Chico is voor intimi en Marwan gebruik ik als acteur."

Nasrdin viel 8 kilo af voor zijn rol als zieke Hamza.

Kijkwijzer: 16 jaar (geweld, grof taalgebruik).

Facts

Marwan Kenzari ging op kickboks les en trainde anderhalf jaar twee uur per dag samen met Arie Boomsma. Marwan kwam 15 kilo aan voor de rol. Tijdens de boksscènes is het afgetrainde bovenlichaam van Marwan Kenzari meerdere malen te zien en daarbij ook de tatoeage met de naam 'Rabat'. Het is een echte tatoeage die Kenzari twee jaar eerder liet zetten na het maken van de film RABAT. De regisseur besloot om de tatoeage niet weg te schminken voor WOLF. Het zou volgens hem kunnen kloppen dat het personage uit Rabat zou kunnen komen. De regisseur heeft een zelfde tatoeage.

Pers

Merike Woning in 'Sp!ts' van woensdag 18 september 2013: "Altijd lastig, een tweede film maken. (...) En dat is absoluut gelukt. (...) Marwan Kenzari heeft zich anderhalf jaar lang voorbereid op zijn rol en dat zie je er aan af; hij volgde twee uur per dag kicksbokslessen en kwam vijftien kilo aan. De acteur speelt Majid met gevoel voor nuance. Zijn personage is aan de ene kant een ijskoude crimineel, maar heeft ondertussen een klein hartje en is buitengewoon zorgzaam voor de mensen van wie hij houdt. Het lastige daaraan is de balans houden tussen de twee uitersten; voor je het weet slaat de balans door naar één kant. Maar dat gebeurt niet bij Kenzari. Hij is er buitengewoon goed in geslaagd om van Majid een klootzak om van te houden te maken. Dat maakt van Wolf een rauwe en tedere film tegelijk."


Mark Moorman in 'Het Parool' van 18 september 2013: "De verrassing van het vorige bioscoopjaar was Rabat van Jim Taihuttu en producent Habbekrats, culminerend in een Gouden Kalf voor hoofdrolspeler Nasrdin Dchar én die gloedvolle speech over het belang van dromen en het overwinnen van angsten. Als de lat voor de tweede film van Taihuttu al niet hoog lag, dan zorgde die toespraak uit het hart er wel voor. De verwachtingen voor Wolf, door de makers een negatief van Rabat genoemd, waren hooggespannen en worden, zoals we deze week kunnen vaststellen, meer dan waargemaakt. Als Rabat een film is met een warme gloed over jeugdvrienden die elkaar weer vinden op een roadtrip naar het zuiden, dan is Wolf de keerzijde van de medaille: een zwart-witfilm over opgroeien in de buitenwijk, over uitzichtloze levens en over verraad. Over een weg die nergens heen leidt. (...) In Wolf wordt weinig aan maatschappelijke duiding gedaan; de straatwereld van een buitenwijk in een grote Hollandse stad (opnamen waren in Utrecht) is grauw. De jongens hebben geen enkele behoefte het lange pad te volgen. Ze pakken wat ze hebben willen en de stap naar gewapende overval is snel gemaakt. Er is weinig ruimte voor politieke correctheid in Wolf: de Marokkaanse straatjongens ontgroeien de straat en sluiten zich aan bij de Turkse maffia, een oog houdend op hun Surinaamse en Antilliaanse concurrenten. Wolf raakt aan de verhalen van deze tijd: over de ontsporing van Marokkaanse criminelen, die elkaar met grote regelmaat afmaken in de straten van Amsterdam, maar ook aan de fascinatie voor een figuur als vechtsporter Badr Hari, waar glamour en agressie een onzalig huwelijk aangaan. Wolf werkt vooral door de figuur van Majid, door Marwan Kenzari met een zeldzame intensiteit gespeeld. Het is niet alleen de extreme fysieke voorbereiding die hem de gestalte van een vechtsporter heeft gegeven, het is alsof hij elk moment kan uitbarsten. De vergelijking met het roofdier uit de titel is snel gemaakt. Hij doet denken aan de geweldige Belgische acteur Matthias Schoenaerts in Rundskop: de belichaming van kracht en frustratie. Er valt het een en ander aan te merken op Wolf. De rol van Bo Maerten als het Hollandse meisje dat op gangsters valt en daarmee de krachten van de jaloezie losmaakt, is eendimensionaal geschreven. Een jachtscène waarbij onze held een wolf in het vizier krijgt, legt al te nadrukkelijk de nadruk op de titel en het metaforische beeld van de eenzame wolf, uiteindelijk verloren buiten zijn roedel. Maar wat recht overeind blijft, zijn de rauwe energie, de woede en ook het plezier waarmee Wolf is gemaakt. Na Die Welt en Borgman is Wolf de derde film in korte tijd die aangeeft dat de Nederlandse film opwindend en relevant kan zijn. Nu moet het publiek het nog ontdekken. De volgende film van Taihuttu gaat over de politionele acties. En waarom ook niet?"

Merike Woning in 'Metro' van donderdag 19 september 2013: "Geweldig verhaal (...) Jacob Derwig (...) in een geweldige rol als reclasseringsambtenaar. Jammer trouwens dat hij niet meer in beeld komt."

Prijzen

Gouden Kalf 2013 voor Beste Regie Jim Taihuttu.

Gouden Kalf 2013 voor Beste Acteur voor Marwan Kenzari.

Gouden Kalf 2013 voor Beste Production Design voor Lieke Scholman.

Jim Taihuttu kreeg vrijdag 8 november 2013 op het Noordelijk Film Festival de Award for Special Contribution to Northern Cinema. Met deze prijs eert het filmfestival in Friesland mensen die een bijzondere of unieke bijdrage aan de Noord-Nederlandse cinema hebben geleverd.

Filmuziek

Gino Taihuttu

Camera

Lennart Verstegen

Montage

Wouter van Luijn

Distributeur

Just Film

Kleur

ZW

Art director

Lieke Scholman
Afbeeldingen
Trailer