Onder ons (2011)

Alternatieve titel: Among us

Regie

Marco van Geffen

Scenario

Marco van Geffen, Jolein Laarman

Release

10 november 2011

Producent

Joost de Vries, Leontine Petit, Marion Welmers

Duur

85 minuten
Filminformatie

Verhaal

ONDER ONS gaat over de introverte Poolse au pair Ewa, die moeite heeft haar draai te vinden bij haar gastgezin in een Nederlandse provinciestad. Als ze meent te weten wie de verkrachter is die de buurt onveilig maakt, komt ze in een spiraal van twijfel en isolement terecht. Ze kan haar vermoedens met niemand delen en keert steeds meer naar binnen, waardoor haar gastouders geen andere oplossing zien dan haar terug naar huis te sturen.

Cast

Dagmara Bak (Ewa), Natalia Rybicka (Aga), Rifka Lodeizen (Ilse), Guy Clemens (Peter), Reinout Bussemaker (Anton), Sabine Soetanto

Ontstaan

ONDER ONS is het eerste deel van de trilogie 'Het drama van het gelukkige gezin', die zich richt op de familie als de kern van onze samenleving, de familie als veilige haven en de angst voor verstoring van die veiligheid. Het scenario van Van Geffen en Jolein Laarman werd genomineerd voor de International Filmmakers Award 2009 van het Sundance Film Festival. De opvolger Geen Naam van hetzelfde scenarioduo wordt in het kader van het filmproject De Oversteek gerealiseerd.

Opgenomen in o.a. een doorzonwoning aan Zandkreek in Hoofddorp.

Dagmara Barak werd in Warschau gecast.

Van Geffen in de VARAgids 38-2011: "(...) In het eerste deel wordt er nog hartelijk gelachten, maar uiteindelijk wordt het steeds stiller. Je kijkt van buiten naar binnen, om op het einde getuige te zijn van jezelf."

Kijkwijzer: 12 jaar (angst, grof taalgebruik, geweld).

Pers

Niels Bakker in 'de Filmkrant' van november 2011: "(...) De ouverture van Marco van Geffens 'Vinex'-trilogie over het 'drama van het gelukkige gezin' bezit zo'n beetje alle eigenschappen waarvoor zo vaak jaloers naar de Belgische cinema wordt gekeken. Het is een ruwe, felle, schrijnende en schurende familietragedie, die nou eens wel een spiegel durft voor te houden. Van Geffen schreef eerder het scenario van de 'mocrofilms' Het Schnitzelparadijs en De president. In zijn debuut als regisseur richt hij zich, net als Karim Traïdia in De Poolse bruid, op de Nederlands-Poolse verhoudingen. (...) Naar de precieze aard van Ewa's stoornis blijf je dankzij de gewaagde, ingenieuze plotstructuur. tot het einde raden. De film vertelt drie keer dezelfde gebeurtenissen, vanuit het echtpaar, Ewa's Poolse vriendin Aga en vanuit Ewa zelf. Bij iedere versie krijg je nieuwe fragmenten te zien, waardoor het beeld beetje bij beetje completer wordt. De spanningsboog is wat stroperig, maar op dramatisch niveau pakt de thrillerconstructie sterk uit. Met elk nieuw gezichtspunt moet je je in een ander personage zien te verplaatsen — hoezeer hun contraproductieve gedrag identificatie ook tegenwerkt. Toch maakt Van Geffen één typisch Nederlandse filmmakers-blunder, in de allerlaatste scène nog wel. Dan maakt hij expliciet wat tot dat moment juist knap impliciet bleef: de vraag of de bron van Ewa's angsten reëel is of gestoeld op paranoia. Een smetje op een nagenoeg perfecte film: een vlijmscherpe maatschappij-analyse van machtsverschillen en miscommunicatie in de multiculturele Vinex-wijk, gevangen in een intelligent multiple perspective plot. Dit is het langverwachte, onbehaaglijke antwoord op het vermeende gebrek aan 'Nederlandsheid' in de Nederlandse film."

Bor Beekman in 'de Volkskrant' van 10 november 2011: "(...) Onder ons kent momenten waarop de balans tussen nét genoeg en nét te weinig vertellen even zoek is, maar is als geheel trefzeker geregisseerd. (...)"

Fritz de Jong in 'Het Parool' van 10 november 2011: "(...) Door de verknipte vertelstructuur blijven de belevenissen van de au pair te veel op afstand. Nog meer afstand wordt gecreëerd door de overtrokken kille karakterisering van het leven in een Vinex-wijk. (...) Rifka Lodeizen heeft in het verleden veel mooie rollen gespeeld, maar haar Gouden Kalfnominatie voor deze karikatuur van een Vinex-bewoonster was toch echt te veel eer."

Romy van Krieken, 10-11-2011, in Veronica Magazine: "(...) Je vraagt je af wanneer het hoge woord eruit komt, maar daar kun je lang op wachten. Daardoor moet de film het vooral van het acteerwerk en de (Vinex-)sfeer hebben. (...)"

Casting

Rebecca van Unen

Filmuziek

Chrisnanne Wiegel, Melcher Meirmans, Merlijn Snitker

Camera

Ton Peters

Montage

Peter Alderliesten

ProdDesign

Elsje de Bruijn, Jorien Sont

Distributeur

Cinéart Nederland bv

Kleur

Kleur
Afbeeldingen