Sint (2010)

Alternatieve titel: Sint Niklas

Regie

Dick Maas

Scenario

Dick Maas

Release

11 november 2010

Producent

Tom de Mol, Dick Maas, Gerrit Martijn

Duur

88 minuten
Filminformatie

Verhaal

St. Niklas (Huub Stapel) is een in ongenade gevallen bisschop. Hij trekt in de middeleeuwen samen met zijn roversbende plunderend en brandschattend over het platteland. Als dorpelingen het recht in eigen hand nemen en de bloeddorstige Sint en zijn trawanten vermoorden, zweert Niklas wraak. Iedere keer bij volle maan op 5 december herrijzen Niklas en zijn bende uit de dood om zich te wreken. Deze sinterklaasavond is het volle maan. Frank (Egbert-Jan Weeber) en zijn vrienden worden op gruwelijke wijze geconfronteerd met Niklas en zijn bende. Frank weet ternauwernood aan de moordpartij te ontkomen. De politie gelooft zijn verhaal echter niet en ziet hem als verdachte. Frank bindt hierop de strijd aan met Niklas, geholpen door zijn vriendin Lisa (Caro Lenssen) en Goert (Bert Luppes), een rechercheur van politie. Er volgt een bloedstollende nachtelijke strijd dwars door Amsterdam waarbij maar één ding zeker is: 5 december zal nooit meer hetzelfde zijn.

Cast

Huub Stapel (Sint Niklas), Bert Luppes (politierechercheur Goert), Egbert-Jan Weeber (Frank), Caro Lenssen (Lisa), Madelief Blanken (Natasha), Cynthia Abma (moeder van Lisa), Escha Tanihatu (Sophie), Kees Boot (rechercheur), Joey van der Velden (Hanco), Frederik Brom (politieman 2), Bob Schwarze (rechercheur), Jim Deddes (Sander), Niels van den Berg (Goert, 8 jaar), Christopher Parren (gids), Fred Goessens (barman), Rob Andrist Plourde (toerist), Terrence Sinclair (toerist)

Ontstaan

Budget: 4,4 miljoen euro. De benodigde miljoenen moesten deels van het Nederlands Fonds voor de Film komen en dat wees een financiële bijdrage aanvankelijk af. Uiteindelijk wisten ze dankzij personele wisselingen toch een bijdrage af te dwingen van 1,6 miljoen euro.

De opnamen vonden plaats van februari tot en met mei 2010, verdeeld over 48 draaidagen. Opgenomen in Amsterdam (o.a. hoek Brouwersgracht en Prinsengracht op maandag 15 februari 2010, Herengracht, Oranjewerf in Noord).

De 3D-animatie werd gemaakt in de Oekraïne. De rennende paarden zijn gefilmd op een loopband van 55 meter, die opnamen zijn gemaakt in Valkenburg.

Filmproducent Tom de Mol in 'Skrien' van oktober 2010: "(...) In een ideale wereld hadden we 75 of 80 draaidagen gehad. (...) Binnen het kader waarin wij hebben gewerkt, is het optimale bereikt. Er is geen scène die beter had gemoeten. Als dat zo was geweest, hadden we het gedaan. Misschien, als het budget ruimer was geweest, hadden we met meer of andere paarden gewerkt. Dieren die nog hoger kunnen steigeren. Nu hebben we er een stuk of drie ingezet." De Mol verwacht net zoveel bezoekers als MOORDWIJVEN, 425.000.

Vijfde samenwerking tussen Dick Maas en Huub Stapel. Na Flodder in Amerika was het een tijdje minder tussen de twee heren, want Huub Stapel wilde niet in de Flodder-televisieserie spelen. Huub Stapel heeft in SINT wel paardgereden, maar niet op het dak. Huub Stapel had 4-5 draaidagen, zijn stuntdubbel had er wel 20. Huub Stapel speelde eerder Sinterklaas in een aflevering van de dramaserie Wet & waan.

Bij de Reclame Code Commissie kwamen in oktober 2010 enkele tientallen klachten binnen over de poster. De klagers vonden de reclame niet geschikt voor jonge kinderen. Regisseur Johan Nijenhuis was het ook niet eens met de filmposter. "Alle kinderen zullen van de poster schrikken", vertelde Nijenhuis maandag 18 oktober 2010 in RTL Boulevard. "Het is gemaakt door een paar heel enge meneren die er tegen zijn dat Sinterklaas weer naar Nederland komt", zou de regisseur tegen zijn kinderen zeggen. De regisseur van Sint, Dick Maas, snapt deze ophef niet. Hij vindt dat ouders best aan hun kinderen uit kunnen leggen dat het hier gaat om 'de enge broer van Sinterklaas'. De landelijke ouderorganisatie Ouders & Coo riep op dinsdag 19 oktober 2010 ouders van jonge kinderen op om in de periode van november tot 5 december de bioscopen die Sint vertonen te mijden. Pathé liet weten het nut van de oproep van Ouders & Coo niet in te zien. "De bioscopen zijn hier helemaal geen partij in. We zijn niet de makers van de film en ook niet van de posters." In verband met het grote aantal klachten heeft de Reclame Code Commissie vijf zaken behandeld die representatief zijn voor de ruim 2.000 ingediende klachten, en wel op 21 oktober 2010. Deze zaken zijn bekend onder nummer 2010/00753.In alle zaken heeft de Reclame Code Commissie de klacht afgewezen.

Facts

Dick Maas in 'Sp!ts' van 12 november 2010: "De felheid van de tegenstanders had ik niet verwacht. Ik heb zelfs dreigmails thuisgekregen, echt tientallen. Van die brave christelijke huisvaders die volledig los gaan. En Nijenhuis? Dacht jij aan een opzetje voor de publiciteit? Vrienden die me belden toen de rel losbarstte vermoedden hetzelfde. Maar Nijenhuis meent het echt. Het is absurd. Ik ken Johan nauwelijks. Bizar bovendien dat iemand die films maakt over tieners die zich overgeven aan neuk- en zuippartijen in Spanje zich opwerpt als moraalridder. Maar ja, het zij zo.”

Burgemeester Michele Emiliano van de Italiaanse stad Bari verzocht Nederland in november 2010 om excuses aan te bieden voor de film. Emiliano vindt de film godslasterlijk. In de basiliek van San Nicola in Bari worden de relieken van de heilige bisschop bewaard. Aart Heering, medewerker van de Nederlandse ambassade in Italië, in reactie daarop: "Excuses hoeven wij als land natuurlijk niet te maken. Maar over bloemen valt wel te praten."

Na de afloop van Sinterklaas liepen de bezoekersaantallen snel terug, waarop er een nieuw affiche werd gemaakt met daarop de tekst 'de kerstfilm van het jaar!'.

Pers

Willem Schouten in 'Sp!ts' van donderdag 11 november 2010: "(...) Een paar honderd jaar later in de binnenstad van Amsterdam blijkt dat Egbert Jan Weeber (29) en Caro Lenssen (27) nog steeds niet van de middelbare school zijn. Als tieners Frank en Lisa hebben ze iets stouts gedaan (...) stikt van de overbekende horrorclichés, nauwelijks uitgewerkte verhaallijntjes en de personages van Weeber en Lenssen zijn buitengewoon dunnetjes uitgewerkt. (...) Puur als genrefilm kan SINT dan ook geen voldoende krijgen. Als hofleverancier in kniipogen rond Hollandse absurditeiten en over de top amusement slaagt Maas echter wel met vlag en wimpel. (...) "

Mark Moorman in 'Het Parool' van woensdag 10 november 2010: "Het zal u waarschijnlijk bekend zijn dat er deze week een film gaat draaien waarbij een zekere kindervriend in een ongunstig daglicht wordt gesteld. Nadat we weken van collega-regisseur Johan Nijenhuis (Costa!) en de christelijke ouderorganisatie Ouders & Coo (Boycot!) te horen hadden gekregen dat de filmposter van Zombie-Sint schadelijk voor de kinderziel zou zijn, mogen we bijna opgelucht zijn dat de film nu werkelijk te zien is. En nog bedankt voor de gratis publiciteit trouwens, die ongetwijfeld een paar honderdduizend toeschouwers extra gaat trekken. Sint is vooral eng op een niet zo heel erg enge spookhuis-op-de-kermisachtige manier. Neemt niet weg dat je voortdurend recht overeind zit als er weer een bijl door een hoofd klieft, maar dan vooral omdat Dick Maas (die traditiegetrouw ook de muziek verzorgt) dan met zijn ellebogen op het keyboard beukt. En bij de tiende (we waren de tel kwijt) onthoofding, dan wel doorklieving, treedt er een zekere afstomping op; dat moet dat morele verval zijn waar Ouders & Coo zich zorgen over maakt. Neemt niet weg dat zeker de eerste helft van Dick Maas' Sint topamusement is en een welkome afwisseling op het hele leger Kabouter Plop-achtige nepsinterklazen die ons in de aanloop naar de feestdagen voor de voeten lopen. (...) Sint is fastfoodcinema, een onthoofding hier, een foute grap daar, in een genre (de horrorkomedie) dat in Nederland alleen door Maas beoefend wordt. Na de flitsende opening rommelt Sint een beetje naar het einde toe met wat vaag gedoe met een bom en een schip in de mist. Maar tegen die tijd is allang duidelijk wie de koek krijgt en wie de gard." Bor Beekman in 'de Volkskrant' van 11 november 2010: "(...) Sint zit vol plotselinge effecten die de kijker doen opschrikken – hup, weer zo’n staf door iemand heen – maar al het geklief en gehak is eerder lollig dan eng. Alhoewel Maas soms zichtbaar voortborduurt op zijn jaren tachtig horrorsuccessen De Lift en Amsterdamned (inclusief signatuurshot van een plots tevoorschijn schietend lijk), is de toon toch voornamelijk die van Flodder. De regisseur, die zelf het scenario schreef, propt zijn film vol met de hem typerende, droge zwarte humor, veelal mild satirisch. En zelfs al komt niet alles aan (‘pakjesavond is leuk, maar je krijgt altijd zoveel rommel’ verdiende een betere timing), dan nog valt op hoe inventief Maas omspringt met situatiehumor, en allerlei eigentijdse elementen inzet, zoals TomToms en Noord-Zuidlijnen. Zijn meesterstuk is zonder meer de digitale Sint die bovenop zijn schimmel over de grachtenpandendaken galoppeert, terwijl een politieauto in de achtervolging beneden langs de grachten sjeest, en agenten aarzelen of het wel opportuun is om kogels op de goedheiligman af te vuren. On- Hollands, zoals je dat eigenlijk niet mag noemen bij films, en tegelijk ook oer-Hollands. Toch strekt het raffinement waarmee Maas zulke scènes filmt zich niet uit over de hele productie. Sint kan bogen op humor en knap gefilmde actie van cameraman Guido van Gennep, vol sfeer en mooi uitgelicht, maar het scenario is uitgespannen over een raamwerk dat slechts tot driekwart voldoet. Wat een apotheose moet worden - ontploffende boten, spannend laatste duel - zakt toch wat in. Dat is jammer, want het geeft Sint iets onnodigs afgeraffelds. Al mag je natuurlijk nooit uitsluiten dat bisschop Niklas nog eens terugkeert om orde op zaken te stellen." Hans Nauta in Trouw van 11 november 2010: "(...) Het maakplezier straalt er vanaf. En al zijn de filmstrucs doorzichtig - dankzij de adequate timing trekken ze je wel dat donkere sprookje in."

Prijzen

De komische horror trok in vier dagen tijd meer dan 100.000 mensen naar de bioscoop. Op maandag 15 november 2010 werd daarom de Gouden Film overhandigd. De film bracht in zijn eerste weekend ook meteen een recordbedrag op voor een Nederlandse film voor kijkers van 16 jaar en ouder. Met een opbrengst van 698.000 euro stootte Sint de film Zwartboek (die in zijn eerste weekend 686.000 euro opbracht) van de eerste plaats.

Het affiche werd verkozen tot de beste filmposter van 2010 door lezers van de TV Krant. Regisseur Dick Maas nam de prijs dinsdag 4 januari 2011 in bioscoop Pathé City in Amsterdam in ontvangst. In totaal brachten 58.367 mensen online hun stem uit. Sint kreeg bijna 10 procent van de stemmen.

Casting

Janusz Gosschalk

Filmuziek

Dick Maas

Camera

Guido van Gennep

ProdDesign

Wilbert van Dorp

Kostuums

Alette Kraan

Grime

Erik Hillenbrink, Rob Hillenbrink

Stunts

Sandor Czirjak, Willem de Beukelaer, Christian Petersson, Marco Sleeswijk, Ron Sleeswijk

Special effects

Harrie Wiessenhaan

Bioszalen

96 bioscoopzalen bij première

Kleur

Kleur

Budget

4,4 miljoen euro
Afbeeldingen