Stella's oorlog (2009)

Alternatieve titel: Stella, Stella's war

Regie

Diederik van Rooijen

Scenario

Hugo Heinen

Release

19 februari 2009

Duur

90 minuten
Filminformatie

Verhaal

Stella is gelukkig met haar gezinnetje. Ze is getrouwd met Jur, de beste vriend van haar broer Twan, en samen hebben ze net een baby. Maar als Jur en Twan voor een vredesmissie naar Afghanistan vertrekken, verandert Stella's leven langzaam in een hel. Twan sneuvelt door een bermbom en als Jur uit Afghanistan terugkeert, is hij agressief en afstandelijk. Stella krijgt geen contact meer met hem. Dan ontdekt ze dat hij een gruwelijk geheim verbergt.

Cast

Maartje Remmers (Stella), Javier Guzman (Jur), Thijs Römer (Sander, Uruzgan soldaat), Anna Drijver (Sita), Micha Hulshof (Dani), Juda Goslinga (Gees), Cecile Heuer (An), Keetje Rietveld (Iris), Teun Kuilboer (Twan, broer van Stella), Hanin Msellek (Margo), Wim van der Grijn (president rechtbank), Dic van Duin (advocaat), Wendel Spier (vriendin van Gees)

Ontstaan

Van Rooijen deed de regie van deze film, toen beoogd regisseur Marcel Hensema kort voor de draaiperiode moest afhaken. Diederik van Rooijen in 'Het Parool' van woensdag 18 februari 2009: "Ik durfde het wel aan, maar ik wilde wel een ander script. Ik heb toen in drie weken een nieuw script geschreven, waarna we in een soort kamikazeactie gingen filmen in Mumbai. (...) Personages push ik het liefst over the edge om ze vervolgens weer terug te laten komen. Ik zet ze in situaties waarin ze heftig moeten handelen, maar het moet wel geloofwaardig blijven. (...) STELLA'S OORLOG is mijn ode aan de Amerikaanse films uit de jaren zeventig. Ik ben dol op films als MARATHON MAN, THE DEER HUNTER en THE PARALLAX VIEW. Zulke films zijn een beetje houterig gedraaid, wat ik juist geweldig vind. "

De opnamen vonden plaats van van 5 september tot 8 oktober 2008 in Nederland en Spanje.

Maartje Remmers over haar rol in ‘Metro’ van woensdag 18 februari 2009: “(…) Toen ik het script las, had ik het idee dat er bij elke scène gehuild kon worden. Het verhaal moest echter niet loodzwaar worden, want dan haken mensen af. Dat maakte het spannend om Stella neer te zetten. Ik wilde van haar geen slachtoffer maken. Ik werd gedwongen om naar de lichtheid in het verhaal te zoeken. Tijdens de opnamen had ik continu het gevoel op scherp te moeten staan, ook omdat Diederik (van Rooijen, de regisseur; red.) de neiging had het script om te gooien (...) [Ik heb geen vrouwen gesproken om me in mijn rol in te leven.] Als ik bijvoorbeeld vijf vrouwen zou vragen naar hun ervaringen, zou ik vijf verschillende films te horen krijgen. Het script gaf me genoeg houvast om de rol te spelen. Ik snapte Stella zoals ze in het script omschreven was. Stella moet ook voor het eerst in haar leven dealen met een broer die overlijdt in Uruzgan, zij staat er blanco in, dus wilde ik dat ook.” Maartje Remmers in 'Sp!ts' van donderdag 19 februari 2009: "(...) Diederik is namelijk nogal impulsief . Na een paar dagen merkte ik dat het niet zoveel zin had om een scène uit het script te leren, dat gooide hij 's ochtends gewoon weg. (...) Diederik weet heel goed wat hij wil en dat geeft vertrouwen, maar hij bleef me ook verrassen. dat ging zo van: 'Maartje, vandaag doen we de achtervolging.' En ik met grote ogen: 'Wat voor achtervolging?' Dan had hij er ineens een thrillerelement aan toegevoegd, iets wat nog niet in het script stond. Diederik wilde namelijk ook gewoon een vette film maken, een spannende rollercoaster."

Anna Drijver verdiepte zich in de materie door op internet fora van militairen en thuisblijvers te bezoeken. Anna in 'Sp!ts' van donderdag 19 februari 2009: "(...) Het is best aangrijpend dat soort dingen te lezen, en het hielp me bij de voorbereiding op de rol. Want al is die maar klein, ik wilde me toch zo goed mogelijk inleven, zo goed mogelijk proberen te begrijpen hoe het is als je man daar zit."

Facts

Wiliant Boekelman, de producent van STELLA’S OORLOG, beweerde maandag 16 februari 2009 dat bioscoopgigant Pathé bang was om zijn vingers te branden aan het volgens hem gevoelige onderwerp en daarom de film niet vertoonde. Pathé noemde die inhoudelijke reden onzin: er zou door het grote aanbod simpelweg geen ruimte zijn. Pathé bood aan om de film in Pathé Arena te programmeren, maar dat wees de distributeur af, omdat zij de voorkeur gaven aan bioscoop Studio K.

Pers

Barend de Voogd in Preview van februari/maart 2009: "(...) Diederick van Rooijen, die tv-series als Meiden Van De Wit en Keijzer En De Boer regisseerde, en scenarist Hugo Heinen weten hoe je een verhaal spannend vertelt. Toch komen zij en de Nederlandse topcast het meest tot hun recht in de eerste helft, wanneer ze zich op het drama concentreren. (...) Jammer, dat in het geschreeuw en geschiet van de finale dat zo mooi getroffen drama verloren gaat."

Fritz de Jong in 'Het Parool' van woensdag 18 februari 2009: "(...) In de rechtszitting, die als een rode draad door Stella's oorlog loopt, zegt Stella tegen de rechter dat ze hoort bij een vriendenclub, die elkaar kent uit het dorp waar ze nog allemaal wonen. Maar door verkeerde accenten, omgangsvormen en vooral door onecht klinkende dialogen overtuigen de acteurs de kijker geen moment van hun dorpse wortels. Dat is een probleem, want wanneer Stella probeert te achterhalen wat er in Afghanistan gebeurd is met haar broer, stapelen de melodramatische gebeurtenissen zich op. En daar geloof je dan helemaal niets van. (...) Stilistisch en inhoudelijk speelt Stella's Oorlog leentjebuur bij twee recente drama's over getraumatiseerde soldaten in het Midden-Oosten. De geschiedenis van een vredessoldaat die zich na terugkeer uit de woestijn onbegrepen voelt in de westerse maatschappij, werd eerder beter uitgewerkt in het Deense Brødre (Brothers). En het idee om dubieuze oorlogshandelingen te reconstrueren met video-opnames zagen we in de superieure Iraktragedie In the Valley of Elah. Maar gebrek aan originaliteit is niet het grootste probleem, al was het maar omdat de filmmakers hun voorbeelden technisch vaardig hebben verwerkt. Bovendien moet je ze nageven dat ze met de vredesmissie in Afghanistan een actueel onderwerp hebben durven aanpakken. Maar actueel of niet: we geloven niet in de privéoorlog die Stella na terugkeer van de troepen moet voeren om in de Hollandse polder de waarheid boven tafel te krijgen. We geloven niet in het hysterisch gefilmde schietincident in de woestijn. En we geloven al helemaal niet in al dat vuurwapengedoe en het vette melodrama waarmee de film afsluit."

Femke van Wiggen in 'De Pers' van donderdag 19 februari 2009: "(...) Ondanks dit sterke uitgangspunt is STELLA'S OORLOG een nogal onevenwichtige film. Het is een enorm drama - uitgebeeld met het blijkbaar onmisbaar geachte onwaarschijnlijk veel huilen en schreeuwen - maar halverwege ook opeens een actiethriller waarin Stella als een soort Lara Croft uit is op bloedwraak. Van Rooijen omschreef Remmers op de première als de Nederlandse Meryl Streep. Dat is ze niet, daar is haar talent (nog) te beperkt voor, maar gezien het onwaarschijnlijke script, komt ze best een heel eind." Merike Woning in 'Metro' van donderdag 19 februari 2009: "(...) Samen met onder anderen Thijs Römer, Anna Drijver en Teun Kuilboer heeft ze [Maartje Remmers] een prachtige film neergezet, die z'n weg naar meer zalen dan het povere aantal vijftien echt wel zal vinden."

Bor Beekman in 'de Volkskrant' van 19 februari 2009: "(...) Van Rooijen verzamelde voor zijn debuut een interessante ploeg jonge en getalenteerde acteurs, strikte cameraman Lennert Hillige (Langer licht, Kan door huid heen) en werkte met een ervaren scenarioschrijver (Hugo Heinen). Toch wordt Stella’s oorlog geen moment de film die het wil zijn; een psychologische thriller. Zo’n film valt of staat bij de brokjes informatie, die de kijker in de juiste dosis krijgt toegediend. In Stella’s oorlog wordt veel te lang vrijwel niets onthuld, en nog minder gesuggereerd, zodat de vertelling gaat slepen. En dan helpt het niet om Stella nog maar eens te filmen terwijl ze hardloopt. Of om nog maar eens wat aardig geacteerde, maar ook volkomen nietszeggende flarden te laten zien uit de zelfgemaakte videofilmpjes van de soldaten. Regisseur Van Rooijen lijkt zich te realiseren dat er iets aan zijn film ontbreekt, en doet verwoedde pogingen om spanning op te wekken met aanzwellende pianomuziek en een vloed aan close ups. Het werkt averechts. Wanneer het vuurwerk in de ontknoping zich eindelijk aandient, en de ware toedracht in Afghanistan duidelijk wordt, is Stella’s oorlog al te ver uit het lood geslagen om nog te kunnen beroeren."

Jos van der Burg in 'de Filmkrant' van maart 2009: "(...) ijzersterke rol van Maartje Remmers (...) Het levert mooie impliciete scènes op. Aangrijpend is de scène waarin twee militairen haar op de hoogte komen stellen van de dood van haar broer. Ook het zwijgen van Jur na zijn terugkeer thuis levert intense cinema op die de kloof voelbaar maakt tussen hem en Stella. Nee, liefde overbrugt niet alles. Ging de film maar op dit spoor verder, maar hij verandert van een sterk drama over een getraumatiseerde soldaat in een op hol geslagen thriller. (...)"

Marieke Kremer in 'Sp!ts' van donderdag 19 februari 2009: "(...) Met STELLA'S OORLOG, over de missie in Afghanistan, is Diederik van Rooijen de eerste Nederlandse regisseur die ook een duit in het zakje doet [van de war on terror films]. Dat alleen al maakt de film interessant, want vaak gebeurt het niet dat filmmakers uit eigen land hun vingers durven te branden aan de actualiteit. Daarbij moet direct gezegd worden dat STELLA'S OORLOG meer gaat over de gevolgen van de strijd, dan over de oorlog zelf. (...) De flashbacks waarmee Stella haar geschiedenis vertelt, maken het verhaal bijvoorbeeld onnodig gecompliceerd. En soms wordt ze tijdens haar zoektocht wel erg geholpen door het toeval. Daar staat echter sterk acteerwerk tegenover van de cast in het algemeen, en van Remmers in het bijzonder, die haar eerste hoofdrol speelt en prima in staat blijkt een film te dragen. Nu maar hopen dat STELLA'S OORLOG niet hetzelfde lot treft als zijn Amerikaanse tegenhangers, want die zijn allemaal genadeloos geflopt."

Camera

Lennert Hillige

Montage

Moek de Groot

Geluid

Victor Horstink

Bioszalen

15 bij première

Kleur

Kleur

Meer info

Website: http://www.stellasoorlog.nl/.

Art director

Lieke Scholman
Afbeeldingen