Spion van Oranje (2009)

Regie

Tim Oliehoek

Scenario

Tijs van Marle

Release

5 februari 2009

Producent

San Fu Maltha

Studio

Fu Works, IdtV Film

Duur

95 minuten
Filminformatie

Verhaal

Als Nederland wordt bedreigd door de wraakzuchtige tweelingbroer van de onzekere couturier Francois van Vliet, is Francois de enige die ons kan redden. Onhandig als hij is moet Francois de plaats van zijn gestoorde broer innemen en zijn plannen stoppen. Het is echter nog maar de vraag of Francois zelf niet meer schade aanricht dan zijn broer.

Cast

Paul de Leeuw (François van Vliet, Bruno von Lippe Schmutzerveld), Jennifer Hoffman (Lena), Nelly Frijda (moeder Irma), Najib Amhali (agent Mustafa), Hans Kesting (Ulli), Plien van Bennekom (femme fatale Hedi), Patty Brard (Patty Brard), Gerard Joling (Gerard Joling), Jort Kelder (Jort Kelder), Natalia Druyts (Natalia Druyts), Saskia Troccoli (zuster), Saskia Rinsma (hoofdzuster), Jac. Goderie (Jac. Goderie), Lucille Werner (Lucille Werner), Fred Goessens (Dekker), Rik van de Westelaken (Rik van de Westelaken), Albert Verlinde (Albert Verlinde), Maaike Martens (jonge moeder Irma), Folmer Overdiep (bewaker), Pebbels (hondje Poes), Bully (hondje Poes); Simon Zwiers (stand in Paul de Leeuw)

Ontstaan

Het budget bedroeg rond de 4 miljoen euro. Opnamen vonden plaats in Nederland (o.a. Rotterdam) en Duitsland (Funpark Meppen).

Paul de Leeuw is een jeugdidool van regisseur Tim Oliehoek. Paul de Leeuw is te zien in een dubbelrol als Francois en zijn tweelingbroer.

Producent San Fu Maltha over Paul de Leeuw in 'Volkskrant magazine' van 25 juni 2011: "Hij had tweehonderdduizend bezoekers. Als dat al een mislukking is, hoe noem en film als JOY dan, met drieduizend bezoekers? Voor mij was het wel een teleurstelling. Dat ligt vooral aan de onprofessionele houding van hoofdrolspeler Paul de Leeuw. Hij wilde graag met regisseur Tim Oliehoek werken, maar liet hem als een baksteen vallen toen een recensent kritiek had op de film. Dat De Leeuw geen goede acteur is, wisten we al. Zijn FILMPJE! was ook niet geweldig, toch gingen er één miljoen mensen naar toe. Maar wat kun je met een marketingcampagne als de hoofdrolspeler weigert om in zijn eigen tv-show aandacht aan de film te besteden?"

De Vlaamse zangeres Natalia speelt niet alleen een rol, maar neemt ook de titelsong All Or Nothing voor haar rekening.

Facts

Opvallende reclemepositionering voor Philips, TicTac en Christine Le Duc.

Nederlandse consumenten kregen bij de DVD en Blu-Ray van SPION VAN ORANJE gratis een digitale kopie van de film. Met een unieke code was het mogelijk om de film vanaf een online omgeving voor diverse platforms te downloaden, waaronder PC, iPod en smartphone. SPION VAN ORANJE was de eerste Nederlandse film die deze mogelijkheid bood. De DVD en Blu-Ray van SPION VAN ORANJE lagen vanaf 11 juni 2009 in de winkels.

Pers

Ab Zagt in het Algemeen Dagblad van woensdag 7 januari 2009: “De grote teleurstelling van het filmjaar 2009 zit er voor mij al op: Spion van Oranje, de nieuwe film met Paul de Leeuw, is een prul. Het spijt mij voor de betrokkenen, onder wie de producenten die toch formidabele films als Zwartboek, Oorlogswinter en Alles is Liefde op hun naam hebben staan, maar ik kan er niets anders van maken. Ik zag Spion van Oranje deze week in het Tuschinski-theater met een zaal vol bioscoopexploitanten die tevreden terugkeken op het succesvolle 2008. Maar de opgetogen stemming kreeg een gevoelige deuk toen de langverwachte komedie, die op enkele details na helemaal klaar is, op het doek verscheen. Gelachen werd er nauwelijks en het doodstille slotapplaus paste beter bij een thuiswedstrijd van Feyenoord. (…) de plot is stupide, de humor haalt zelfs een puberaal niveau niet, de onvermijdelijke BN'ers (Patty Brard, Gerard Joling, Jort Kelder en - wie kent hem niet? - Jac. Goderie) zijn hoogst irritant en wat het ergste is: Paul de Leeuw is geen moment grappig. Zijn dubbelrol als de tweeling Francois en Bruno is zelfs in geschmierde verpakking niet te pruimen. Het pijnlijkst zijn de scènes die zich afspelen in de grafkelder van de Oranjes in Delft. Ik vrees dat Paul de Leeuw alleen geestig is als Paul de Leeuw en zijn creaties Bob en Annie de Rooy. Daarom was Filmpje! (1995) destijds wel genietbaar. Misschien omdat toen een betere regisseur (Paul Ruven) de supervisie had. De maker van Spion van Oranje, Tim Oliehoek (die eerder het verdienstelijke Vet Hard! maakte), mist de klasse om een dergelijke farce te laten werken. Tien jaar lang stage lopen bij Dick Maas, een echte vakman, lijkt mij een geschikte straf. Ongetwijfeld zullen binnenkort bij de Vara (coproducent!) de promotiekranen wijd open worden gezet. Ik zie Paul de Leeuw al in De Wereld Draait Door zitten, met de altijd enthousiaste Matthijs van Nieuwkerk die altijd op zijn tellen past anders loopt hij een presentatieschnabbeltje mis. Maar geloof me: Spion van Oranje stinkt naar oude sokken.”

RTL Boulevard opende donderdagavond 15 januari 2009 met een item over de recensie van Ab Zagt. Regisseur Tim Oliehoek was woest over het artikel: “Het is gewoon niet gepast om om op basis van een onafgemaakte film een recensie te schijven.” Ook hoofdrolspelers Najib Amhali en Jennifer Hoffman waren niet blij. Jennifer: 'Maar ja, deze man heeft ook Alles is liefde de grond in geboord...” Ab Zagt daarover: “Ik denk overigens dat de laatste aanpassingen niet veel zullen uitmaken. De enige manier om Spion van Oranje te redden is: een nieuw plot, een nieuwe regisseur en een nieuwe cast. Dus, San Fu, werk aan de winkel. Dat moet toch lukken, de première is pas over drie weken. (…) Aan Jennifer Hoffman, de hoofdrolspeelster uit Spion van Oranje die over twee gelaatsuitdrukkingen beschikt: Acteren is een vak, echt waar. Lezen kennelijk ook. Alles is Liefde is destijds met vier sterren in het Algemeen Dagblad juichend besproken. Zowel bij de bioscooprelease als bij de dvd-uitgave.”

RvK in Veronicagids 5-2009: “(…) Tijs van Marle heeft het scenario in zijn uppie geschreven en hij had wel wat hulp kunnen gebruiken. Of in elk geval wat grappen. (…) Het is soms pijnlijk gênant om naar te kijken: het gestuntel in de koninklijke grafkelders is het absolute dieptepunt van de film. Hopelijk wordt SPION VAN ORANJE een kaskraker: dan kunnen de schadeclaims van de bezoekers tenminste worden betaald. De ene ster die we geven is voor de techniek en het camerawerk; die crewleden hebben duidelijk wel hun best gedaan. Helaas zijn zij de enigen.”

Peter de Bruijn in NRC Handelsblad van 5 februari 2009: " (...) Alles aan Spion van oranje is mijlenver over the top en tegelijk knullig Hollands. De Leeuw wist, hoewel geen acteur, toch een snaar te raken met zijn (best subtiele) bijdrage aan Alles is liefde. In Spion van oranje doet hij dat niet, daar is het cliché van de moederliefde van een homozoon te vet voor. Spion van Oranje is meer een aaneenrijging van lollige scènes dan een film met een spanningsboog; de film lijdt daarnaast onder te veel bijfiguren, die te veel ruimte krijgen. De ambitie om James Bond te parodiëren mag er zijn, maar uiteraard ontbreekt het budget om het ook goed te kunnen doen doen. Regisseur Oliehoek omschrijft de film zelf als ‘plat vermaak’ en zo is het maar net."

Mark Moorman in 'Het Parool' van 4 februari 2009: "Na afloop van Spion van Oranje blijf je vooral zitten met de vraag of niemand van het verzamelde talent voor en achter de camera wist waar de noodrem zat. In de openingsbeelden van deze 'actiekomedie' wordt het Paleis op de Dam met een werkelijk oorverdovende en trommelvliessplijtende klap opgeblazen en zitten we tussen de digitale puinhopen van een film die laveert tussen De avonturen van Bassie & Adriaan en Mission: Impossible. (...) Het probleem is vooral dat elk vondstje, dat op papier al niet al te sterk was, drie keer wordt overreden en dan nog een eindje achter de auto wordt aangetrokken en dan nog eens wordt opgeserveerd - in de hoop dat misschien nog iemand vergeten is te lachen. Dit mechanisme wordt ook gehanteerd bij de twee pijnlijke bijrollen van Plien van Bennekom en Hans Kesting. De één is een nymfomane verpleegster, de ander een half mens/half robot. Beiden zijn goed voor een (1) lach, maar de rollen worden vervolgens uitgemolken totdat iedereen pijn in zijn kaken heeft van het niet-lachen. En nooit geweten dat niet-lachen zo verdomd vermoeiend is. Nee, uw recensent heeft zich niet geamuseerd bij Spion van Oranje, misschien ook omdat er zo veel mensen bij betrokken zijn die beter zouden moeten weten. Paul de Leeuw voorop, koning van het kleine scherm, maar hier niet op zijn plek in een ongemakkelijke dubbelrol. De producenten zijn afgelopen jaren nota bene betrokken geweest bij films als Zwartboek, Alles is liefde en Oorlogswinter. En de jonge regisseur (1979) werd de afgelopen jaren, onder meer door zijn film Vet hard, binnengehaald als de nieuwe Dick Maas, maar heeft nog een lange weg te gaan. Het ziet er allemaal behoorlijk armoedig uit. Het eindeloze middengedeelte van Spion van Oranje speelt zich af in het hoofdkwartier van de slechte Bruno, en dat ziet er uit als een leegstaand hypotheekadviesbureau op een troosteloos bedrijventerrein. En zo voelt de hele film eigenlijk. Het is een treurigstemmend tafereel van mensen met talent die hun publiek veel te laag inschatten."

Merike Woning in ´Metro´ van 5 februari 2009: “(…) Met zo´n hilarische cast valt vast heel wat af te lachen. Nou nee, daar schort het aan. Al is een grap voelbaar, de klaterlach blijft uit. Ook als er verwijzingen naar andere films gemaakt worden. Zo roept De Leeuw net als Carice van Houten in ZWARTBOEK ´Houdt het dan nooit op´. Nee, te lachen valt er weinig. Kortom, veel actie, geen komedie.”

Jan Pieter Ekker op Cinema.nl: (...) Alle remmen gaan los. Het plotje is slechts een excuus voor een lange parade aan ontploffingen en lang uitgespeelde poep- en plasgrappen. Vies gedoe met eten en lichaamssappen wordt afgewisseld met gooi- en smijtwerk. Geschreeuw in het Duits met geschreeuw in het Nederlands. Citaten met knipogen (met een in leder gestoken Plien van Bennekom als de Bond-vamp Xenia Onatopp en Hans Kesting als een kruising tussen Robocop en de James Bond-schurk Jaws) en persoonsverwisselingen met cameo’s van bekende homo’s (onder anderen Gerard Joling). En dat is vaak, behalve plat en oorverdovend, nog leuk ook."

Guido Verburg in ´Sp!ts´ van 5 februari 2009: “(…) een uitgesproken flutfilm. (…) De meest angstaanjagende bijrol is van Plien van Bennekom als de volkomen hysterische, oversekste sm-meesteres uit de entourage van slechterik Bruno. Komiek Amhali heeft als enige van dat stel af en toe nog een leuke grap in petto. (…) Helaas krijgt hij weinig ruimte, want de hele film is afgestemd op de rare fratsen van De Leeuw. (…) Platvloers en smakeloos dus, of om met Oliehoek te spreken ´cartoon-achtig´. (…) Maar het domme gehannes in deze film is gewoon totaal niet grappig. Slechte timing, flauwe clous (als die er al zijn) en uitermate irritante personages, het door De Leeuw gespeelde tweetal voorop. Op tv heeft hij dan misschien de lach aan zijn kont hangen, dat maakt hem in de film nog bepaald geen komisch talent.”

Titelnummer

All Or Nothing / Natalia

Camera

Rolf Dekens

Montage

Peter Alderliesten

ProdDesign

Jan Rutgers

Kostuums

Ingrid Schagen

Special effects

Harry Wiessenhaan

Distributeur

A-Film Distribution

Bioszalen

108 bioscoopzalen bij première

Kleur

Kleur
Afbeeldingen