TBS (2008)

Alternatieve titel: Niets te verliezen, Nothing to lose

Regie

Pieter Kuijpers

Scenario

Paul Jan Nellissen, Pieter Kuijpers

Release

31 januari 2008

Producent

Sander van Meurs

Studio

Pupkin Film BV, BNN

Duur

88 minuten
Filminformatie

Verhaal

Johan zit, naar zijn mening onterecht, vast in een tbs-kliniek voor de moord op zijn vader en zusje. Zijn moeder is de enige die zijn onschuld kan bewijzen, maar zij is al jaren niet te bereiken. Als hij binnen de tbs-kliniek wordt overgeplaatst naar de longstay-afdeling is voor hem de maat vol. Hij besluit te ontsnappen om op zoek te kunnen gaan naar zijn moeder. De politie is hem echter al snel op het spoor en in een wanhopige poging aan hen te ontkomen, gijzelt hij een toevallige passante, de 13-jarige Tessa. Samen met haar begint hij de zoektocht naar zijn moeder.

Cast

Theo Maassen (Johan van der S.), Lisa Smit (Tessa), Flip Filz (Advocaat Johan), Bob Schwarze (Joska), Roos Ouwehand (Therapeute ontvoering), Pim Lambeau (Oma), Sacha Bulthuis (Moeder Johan), Jobst Schnibbe (Politieonderhandelaar), Pieter Embrechts (Udo), Romana Vrede (Begeleidster kliniek), Martijn de Rijk (Bewaarder kliniek), Ria Marks (Oudere therapeute), Kevin Llewellyn (Patient #1), Bing Wiersma (Patient #2), Karst Woudstra (Psychiater), Menno van Beekum (Rechter), Yale Sackman (Vriendin Tessa), Thomas Deelen (Vrachtwagenchauffeur), Mike Meijer (Tankstationmedewerker)

Ontstaan

Theo Maassen repeteerde acht dagen voor de film. Hij heeft ook gesprekken gevoerd met iemand die in een tbs-kliniek heeft gezeten.

De titel werd veranderd van NIETS TE VERLIEZEN in TBS omdat een korte titel beter bij de sfeer van de film past.

Wereldpremière op vrijdag 25 januari 2008 om 21:30 uur in Pathé in Rotterdam. In de week van het filmfestival ook te zien in Amsterdam, Den Haag en Eindhoven.

BNN zond op zondag 3 februari 2008 om 23.40 uur op Nederland 3 een verslag uit van de opnames van deze thriller. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties sommeerde omroep BNN om een politielogo uit een reclamefilmpje voor de filmTBS van zijn website te halen. BNN heeft daarop het reclamespotje van de site gehaald. Gebruik van het politielogo mag alleen na uitdrukkelijke toestemming van het ministerie.

Facts

Pieter Kuijpers: "Eigenlijk wilde ik heel graag met TBS het festival Rotterdam openen, maar de directeur zei: als we dit als openingsfilm doen, wordt het openingsfeest geen feest. Ze vonden hem te heftig."

Pers

JJ op de site van het IFFR: “Net als zijn grote voorbeeld Scorsese is Kuijpers gefascineerd door de dunne scheidslijn tussen goed en kwaad. Het ambigue personage Johan, schitterend vertolkt door cabaretier Theo Maassen, weet bij de toeschouwer zelfs sympathie op te wekken. En dat terwijl de kranten volstaan met verhalen over ontsnapte tbs'ers en hun gruweldaden. Kuijpers concentreert zich op Johans innerlijke conflicten, zonder dat de film aan spanning inboet. Ook de moeilijke rol van de piepjonge Lisa Smit is indrukwekkend. Zij speelde eerder al de hoofdrol in Kuijpers' film De griezelbus. Hij schreef de rol in TBS speciaal voor haar. TBS is een even beklemmend en verontrustend als stijlvol geregisseerd drama, mooi geschoten door Kuijpers’ vaste cameraman Bert Pot, die de film een overtuigend, realistisch uiterlijk gaf, met een belangrijke rol voor waterrijke locaties.”

Jan Pieter Ekker in Dag van 24 januari 2008: "(...) zijn lange, slungelige lijf, kale hoofd en trouwe lobbesogen maken Maassen tegelijkertijd aandoenlijk én dreigend. Daardoor blijft het lange tijd onduidelijk of Johan een extreem gewelddadig psychopaat is, dan wel een hypersensitieve gedragsgestoorde die slachtoffer werd van de omstandigheden. De jonge Lisa Smit is minstens zo goed op dreef als het pubermeisje. (...) En toch wil TBS maar niet echt verontrustend worden. Vooral de muziek van Paleis van Boem, waarmee de film is dichtgesmeerd, is een sta-in-de-weg, maar ook de achtervolgingsscènes zijn niet al te overtuigend. (...) aardige poldervariatie op Bonnie & Clyde (...) Het konijn dat Kuijpers tot slot uit zijn hoge hoed tovert, bewijst echter dat er meer in had gezeten. Nu zet het slot de hele film in een ander licht; het maakt echter vooral nieuwsgierig naar een kaler, meer niets ontziend drama."

Jos van der Burg in 'Het Parool'van woensdag 30 januari 2008: "(...) TBS is een goed geresearchte psychologische thriller, waarbij lang in het midden blijft hoe we Johan moeten zien. Is hij een psychopaat of een onbegrepen sympathieke knul? Of beiden? Meer zeggen we niet over de plot, want dat gaat ten koste van de spanning. Met TBS doet Kuijpers de slappe komedie Dennis P vergeten en keert hij terug naar de heftigheid van Van God los en Off screen. Theo Maassen bewijst als Johan dat hij ook met zware rollen uit de voeten kan. Hij is bijna in elke scène aanwezig, maar blijft knap overeind. Lisa Smit, die ook in Kuijpers jeugdfilm Griezelbus speelde, geeft hem als het pubermeisje Tessa, dat geniet van zijn aandacht, uitstekend weerwerk. Zwakke plekken zijn er ook. De film is geen wonder van subtiliteit, verliest af en toe vaart en is dichtgeplamuurd met geluidseffecten en muziek van het Paleis van Boem. Ongeloofwaardig in het verder geloofwaardige drama is de scène waarin journalisten op de vuurgevaarlijke Johan en Lisa afstormen. Journalisten doen veel voor een primeur, maar ze lopen niet blind op een geladen pistool af."

Dana Linssen in ‘NRC next’ van donderdag 31 januari 2008: “Ja! Een knappe film. Ontsnapte tbs’er Theo Maassen sleurt de kijker mee. (…) Wat dan toch de balans in positieve richting doet doorslaan is een blik in de trouwe hondeogen van Theo Maassen, vals en zachtaardig. De acteur/cabaretier draagt de film teder als een uit het nest gevallen vogeltje in zijn veel te gevaarlijk grote handen. (…)”

Bas Blokker in ‘NRC next’ van donderdag 31 januari 2008: “Nee, ongeloofwaardig. Ontsnapte tbs’er The Maassen is schijnheilig. (…) De kijker voelt de afloop bovendien al veel te snel aankomen. (…) Ze is als puber niet ongevoelig voor zijn aandacht. Maar dat die sympathie tot het eind toe intact blijft, is volkomen ongeloofwaardig, zelfs als begrippen als het stockholmsyndroom uit de kast worden gehaald. (…)”

Brigitte van Meurs op On Stage van 31 januari 2008: "(...) TBS gaat over de met regelmaat terugkerende berichten dat ontsnapte tbs'ers vreselijke misdaden begaan. Dit angstaanjagende idee komt in de thriller van Kuijpers goed uit de verf. (...) Het is de dubbelheid van Johan die TBS interessant maakt. Natuurlijk draagt het scenario daaraan bij; het verhaal is spannend opgebouwd, en in de dialogen is zowel onbehaaglijkheid als vertrouwen voelbaar. Maar het is vooral Maassen die een onvoorspelbare griezel neerzet - mede dankzij zijn mooie, vierkante boevenkop en zijn trouwehondenogen. Smit geeft Maassen bovendien bewonderenswaardig tegenspel. Hoewel er mindere kanten zitten aan TBS, de achtervolgingsscènes bijvoorbeeld, komt de kwaliteit van deze 'Neder-thriller' aardig in de buurt van Kuijpers' debuut Van God Los. Het maakt nieuwsgierig naar het krantenbericht waar de regisseur zijn oog komend jaar op laat vallen."

Maricke Nieuwdorp in Glam Cult van februari 2008: “(…) Maassen, die oogt als een staatsgevaarlijke Extince, is meesterlijk. Zijn blikken – zowel gefreakt als charmant – zijn dodelijk. De montage is helemaal van deze tijd; clipinvloeden van MTV reiken gelukkig tot aan de bioscoop. De toon, filmwijze, acteerwerk en verhaal slaan daarnaast gegarandeerd in als een mokerslag.”

Prijzen

De status van Gouden Film werd bereikt op 10 maart 2008 (100.000 filmbezoekers).

Prijs voor beste film op het Filmfestival van Philadelphia. De film werd bekroond door de jury van het Amerikaanse festival, dat plaatsvond tussen 3 en 16 april 2008.

Gouden Kalf 2008 voor BESTE PRODUCTION DESIGN voor Elsje de Bruijn.

Filmuziek

Het Paleis van Boem

Camera

Bert Pot

Montage

Annelien van Wijnbergen

Geluid

Victor Horstink

Distributeur

NL Independent Films Nederland bv

Bioszalen

37 bij première

Kleur

Kleur

Meer info

Website: http://www.tbsdefilm.nl.

Art director

Elsje de Bruijn
Afbeeldingen